Nyheter, Politikk

Dialogkonferanse 2 – Forberedelser til budsjett- og økonomiplan 2024-2027

landskapsbilde med fjellhotelll

Budsjett- og økonomiplan 2024-2027 skal vedtas i kommunestyret den 14. desember, men arbeidet med de kommende års økonomistyring er allerede godt i gang.

Den 23. mai ble dialogkonferanse 1 avholdt med hele kommunestyret.  I etterkant av diskusjonene på dialogkonferansen vedtok kommunestyret 31. august tre prioriterte områder for det kommende budsjett- og økonomiplanen.

• Vedlikehold av kommunale veier og gang- og sykkelvei
  • Kommunal bemanning: rekruttering, kompetanseheving og livsfasetiltak
  • Skole

Dialogkonferanse 2

Den 2.-3. oktober ble dialogkonferanse 2 avholdt på Vauldalen Fjellhotell. Formannskapets faste medlemmer i tillegg til representant fra Røroslista og Venstre deltok på konferansen sammen med flere av fagforeningene og kommunedirektørens ledergruppe og stab.

Du finner alle presentasjonene fra konferansen ved å klikke deg inn på formannskapsmøtet 2. oktober i møtekalenderen.

Status på kommuneøkonomien

– Inflasjon, høye lånerenter og vansker med å skaffe nok bemanning er de største utfordringene for kommuneøkonomien vi ser i dag. Spesielt i helse- og omsorgstjenestene er mangel på bemanning en utfordring, sier kommunedirektør Kjersti Forbord Jensås.

– På dialogkonferansen diskuterte vi både hvordan disse utfordringene påvirker oss, og hvordan vi på best mulig måte skal tilpasse økonomien vår samtidig som at kommunen skal levere best mulig tjenester til innbyggerne i dag og i fremtiden, fortsetter Jensås.

Konsekvenser av forslaget til statsbudsjett 2024

Etter at dialogkonferansen ble avholdt, har regjeringen lagt frem sitt forslag til statsbudsjett. Kommunedirektøren vurderer forslaget til statsbudsjett slik:

– Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2024 legger opp til en litt bedre utvikling i kommuneøkonomien for Røros enn hva vi forventet. Kombinasjonen av økninger i rammetilskudd og at antall innbyggere har gått opp det siste året gir oss et litt bedre utgangspunkt enn foran høstens budsjettarbeid. Likevel er det fortsatt store økonomiske utfordringer som må løses når kommunestyret skal vedta budsjett- og økonomiplan i desember.

Høring av budsjett- og økonomiplan

Formannskap blir forelagt kommunedirektørens forslag til budsjett- og økonomiplan den 23. november. Da starter en to ukers høringsperiode der innbyggere, næringsliv, lag, foreninger og andre interessenter kan sende inn høringsinnspill til den endelige behandlingen den 14. desember.