to kvinner og en hund sitter på toppen av et berg med utsikt ned i bygda

Sofakampen feirer femårs-jubileum i år! I 2019 lanserte Røros kommune og SpareBank 1 SMN Sofakampen for første gang. Målet var – og er fortsatt – å motivere alle kommunens innbyggere til å komme seg opp av sofaen og ut på større og mindre turer.

De siste fire årene har opplegget bidratt til at innbyggere, hyttefolk og andre tilreisende til sammen har registrert rundt 230 000 turer fra 2019 til 2022. I 2022 var det hele 1020 registrerte brukere som kunne velge mellom 106 turmål.

to kvinner vandrer i fjellet på sommeren

Fjelltur på Klettan. Foto Mari Lien

Slik blir du med

Last ned appen Trimpoeng på din telefon. Følg instruksen for å registrere deg, og meld deg på konkurransen Sofakampen Røros Kommune 2023. Turmålene er digitale. Det betyr at det ikke er noen postkasser med bok for å skrive navnet. Du bruker bare telefonen til å sjekke inn når du er innenfor godkjent radius til målet.

kvinne ligger på ryggen av en stor sten under en skyfri sommerhimmel

Stopp opp og nyt! Meditasjon på Gråberget. Foto Mari Lien

Akkurat nå kan du velge blant ca. 125 turmål rundt om i hele kommunen

Du finner både korte og lange turer. Turene kommer opp med kart så det er lett å se hvor du skal gå, og de fleste turene ligger inne med bilde og en liten infotekst. Vi vet også at mange bruker Sofakampen for å bli kjent i kommunen og prøve ut nye turmål.

bilde av to turstiskilt i høstfjellet

I Vola på kan du velge mellom mange fine turstier

Du sjekker inn – Sparebank 1 SMN støtter et lokalt formål

Sparebank 1 SMN har donert 1 kr for hver registrerte tur i alle år. Til sammen har rundt 230 000 kroner gått til gode formål i lokalsamfunnet vårt. Her nevnes aktivitetsutstyr ved skoler og barnehager i hele kommunen, brøyting av isflater og kjøring av løyper ved skolen. I tillegg har alle løypeforeningene i kommunen fått midler til kjøring av spor og utstyrssentralen har fått penger til kjøp av mer utstyr.

Sparebank 1 SMN støtter opp også i år. Ikke nok med at de betaler for løsningen, slik at alle kan benytte appen gratis. De gir også i år 1 kr per innsjekk til et godt formål, og det er dagsenteret ved Øverhagaen – med brukere fra hele kommunen – som i år får nytte av at folket kommer seg ut.

Finn deg et turmål eller 100 og bli med, du også!

Kvinne sitter og ser på en foss i sommerfjellet

Ved Borgefossen i Brekken_foto Mari Lien

to turgåere lang stien på fjellet mot Kvitmannen i Brekken

På tur til Kvitmannen i Brekken. Foto Hege Laurin