Folkehelse, Helse og omsorg, Samisk helse

Hvordan fremme folkehelse og levekår i samiske områder? Helse- og omsorgsdepartementet og Kommunal- og distriktsdepartementet ber om innspill!

Samisk kulturminner folkehelse og livsmestring 5._7. trinn Røros Brekken og Glåmos skole

Send inn innspill!

Regjerningen skal legge fram en stortingsmelding om folkehelse og levekår i den samiske befolkningen våren 2024. I den anledning vil Helse- og omsorgsdepartementet og Kommunal- og distriktsdepartementet ha innspill til arbeidet med denne meldingen.

De ønsker fortrinnsvis innspill om utfordringer og om ressurser og tiltak som kan virke forebyggende og helsefremmende. Det kan være tiltak for å fremme god psykisk helse og livskvalitet, gode levevaner, styrket helsekompetanse og andre ting.

Les mer og legg inn innspill her.

Fristen for å sende inn innspill er 15. oktober 2023.

Seedth laahtestimmieh!

Gïjren 2024 reerenasse edtja stoerrediegkiebïevnesem buektedh almetjehealsoen jïh jieledetsiehkien bïjre årroji luvnie. Dan åvteste reerenasse maaje lahtestimmieh barkose bïevnesinie sæjhta.

Reerenasse uvtemes lahtestimmieh sæjhta haestemi vierhtiej jïh råajvarimmiej bïjre mah maehtieh hööptijinie årrodh jïh healsoem eevtjieh. Maahta ovmessie råajvarimmieh årrodh. V.g. Mah psykiske healsoem, jieledekvaliteetem jïh buerie jieledevuekiem eevtjieh, guktie healsoemaahtoem nænnoestidh, jïh jeatjah.

Lohkh vielie jïh seedth lahtestimmiem daesnie:

Golken 15. biejjien 2023 lea minngemes biejjie lahtestimmieh seedtedh.