Nyheter, Politikk

Oppsummering av sakene til kommunestyret 27. april

På torsdag kveld kl. 19.00 er det kommunestyremøte i Røros kommune.
Møtested: Christianus Sextus, Storstuggu
Møtet strømmes på www.Fjelltv.nokommunens nettside og hos www.Fjell-ljom.no

I denne saken kan du lese en kort oppsummering av sakene som skal behandles i kommunestyremøtet på torsdag kveld. Alle saksdokumentene finner du i møtekalenderen.

20/23 VALGLØFTET 2023

KS har utarbeidet Valgløftet 2023 som ble presentert på Kommunalpolitisk toppmøte 15. mars. Valgløftet inneholder en rekke oppfordringer og forpliktelser til hvordan valgkampen til kommunestyre- og fylkestingsvalget skal foregå. KS oppfordrer alle lokalpolitikere til å slutte seg til Valgløftet.

Kommunedirektørens forslag til vedtak:
Røros kommunestyre slutter seg til Valgløftet 2023.

21/23 FRAMTIDIG BIBLIOTEKLOKALER I RØROS SENTRUM

I forbindelse med bygging av nytt bibliotek og frivilligsentral er det nødvendig å avklare hvordan disse to avdelingene skal benevnes. Bibliotekets offisielle navn i dag er Røros folkebibliotek, forslaget er at dette i framtiden heter Røros bibliotek. Røros frivilligsentral endrer ikke navn. Begge navnene må oversettes til samisk. Avdelingene slås ikke sammen, slik at navnene skal stå hver for seg, både i organisasjonen og ved skilting av bygget.

Formannskapet forslag til vedtak:
Røros kommune vedtar:

1. Røros folkebibliotek endrer navn til Røros bibliotek.
  2. Røros bibliotek og Røros frivilligsentral benyttes som to separate navn i nytt bygg på Nilsenhjørnet.
  3. Samisk stedsnavnutvalg bes om å oversette Røros bibliotek og Røros frivilligsentral til samisk.

22/23 REGULERINGSPLAN FOR DJUPSJØEN HYTTEGREND- SLUTTBEHANDLING

Geotydal AS har fremmet planforslag på område angitt som F11 i Kommuneplanens arealdel. Planforslaget har vært fremmet på vegne av Svendslia hyttegrend AS som eies av grunneierne i planområdet.

Planområdet ligger ca 10 km nordøst for Røros sentrum, i tilknytning til Fv31. Hensikten med arbeidet er å regulere til fritidsboliger i felt i tråd med kommuneplanens arealdel (2021). Planområdet omfatter område som reguleres til fritidsboliger, samt atkomstvei fra Fv31.

Utvalg for plansaker sitt forslag til vedtak:
Med hjemmel i plan- og bygningslovens § 12-12 avslås forslag til reguleringsplan for Djupsjøen hyttegrend planid 20210006.

Dette begrunnes med at det ikke er ønskelig å tillate bygging i et uberørt område. Utvalg for plansaker ønsker å ivareta naturen og det biologiske mangfoldet, og er enig i flere av innspillene som har kommet til planforslaget i høringsperioden. Utvalget merker seg også at det er en betydelig økt skepsis mot utbygging av nye områder til fritidsboliger, og at det konkret i denne saken er mange naboer som er imot utbygging av området. Et slikt engasjement tillegges vekt i behandlingen av planforslaget.

23/23 FYRVERKERI NYTTÅRSKVELDEN 2023

Denne saken følger opp en interpellasjon om nyttårsfyrverkeri den 2.12.2022 der kommunestyret fattet følgende vedtak.

1. Kommunestyret oppfordrer kommunens innbyggere til å droppe tradisjonelt fyrverkeri nyttårskvelden.
  2. De som likevel ønsker å markere årsskiftet med fyrverkeri oppfordres til å gjøre dette innenfor tidsrommet 2300-0100.
  3. Røros kommune oppfordrer andre kommuner til å gjøre liknende vedtak.

Formannskapets forslag til vedtak:
Røros kommune vil ikke være pådriver av et felles fyrverkeri nyttårskvelden 2023. Røros kommune deltar gjerne i et samarbeid om et alternativ til fyrverkeri i 2023. De økonomiske rammer skal ikke overstige tidligere års beløp.
Tiltaket evalueres på forsommeren 2024.
Formannskapet ber kommunedirektøren om forslag til mandat for en utvalgssak.

24/23 FEIERTJENESTEN OG BRUK AV LIFT

Kommunestyret behandlet 23. mars 2023 interpellasjon fra representant Erling Sven Busch om feiertjenesten og bruk av lift i vernesonen. Denne saken følger opp vedtaket om at det skal bli lagt frem en egen sak for kommunestyret om temaet.

Formannskapets forslag til vedtak:
Rørosregionen brann og redning skal ikke bruke lift i forbindelse med ordinær feiing i den verneverdige trehusbebyggelsen i Røros.

25/23 REVISJON AV LOKAL FORSKRIFT FOR ALKOHOL

Ordfører har bedt om sak om endring av tidspunktet for skjenkestart under Rørosmartnan i kommunens forskrift for alkohol, slik at skjenkestart under Rørosmartnan følger ordinær skjenkestart. Saksfremlegget presenterer bakgrunnsinformasjon om dagens alkoholforskrift og skjenketider, og vurdering av en eventuell videre prosess for endring av forskriften.

Formannskapets forslag til vedtak:
Skjenketider for arrangementet Rørosmartnan: Skjenkestart og skjenkeslutt følger ordinær skjenketid, foruten natt til fredag, hvor det innvilges utvidet skjenketid til kl. 02.00.

Forslaget til endring av Røros kommune sin forskrift for alkohol legges ut på høring på kommunens nettside og sendes bevillingshaverne, politiet og NAV. Høringsperiode i 4 uker fra 28.04.2023

26/23 REGLEMENT FOR KONTROLLUTVALGET I RØROS KOMMUNE

Kommunestyret får oversendt sak fra kontrollutvalget for behandling av kontrollutvalgets reglement. Reglementet beskriver blant annet kontrollutvalgets formål, ansvarsområde og arbeidsmåte.

Kontrollutvalgets forslag til vedtak:
Kommunestyret vedtar Reglement for kontrollutvalget i Røros kommune slik det framgår av saken.