Nyheter

Green flyway stiller spørsmålet: Hva må til for at folk og samfunnet skal akseptere ny teknologi?

Green flyway

Hvordan vil samfunnet – deg og meg – reagere på nye løsninger som følge av teknologisk utvikling? Kommer vil til å akseptere post og matvarer levert på døra av ei drone? Eller gå ombord i et elfly? Disse spørsmålene, og kanskje mange andre også, ønsker vi å få svar på.

Prosjektet Green Flyway arrangerer derfor et hybridarrangement 06. april på Storstuggu, hvor du kan følge med fra salen eller streame til din pc eller mobil. Vi har samlet en rekke fagområder for å belyse temaet. Dere vil få høre innledere som belyser ny teknologi og luftfart fra ulike perspektiv.

Innledere:
Chris Johnson,
prorektor og professor, Queen’s University Belfast
Jens Petter Duestad,
operativ leder av Avinors fjernstyrte tårnsentral i Bodø, Avinor Flysikring AS
Gisle Solbu,
seniorforsker ved NTNU
Gudbrand Rognes,
lufthavnsjef Avinor Røros lufthavn
Åsta Halse og Iver Jørum Almås,
masterstudenter ved NTNU
Andreas Kollbye Aks,
Chief Strategy Officer Widerøe AS
Tor O. Iversen,
faglig prosjektleder Green Flyway

PRAKTISK INFORMASJON

Tid: Onsdag 06. april 2022
kl. 09.00 – 12. 00
Format: Hybridseminar, muligheter for då delta på møtet fra Storstuggu eller følge møtet digital
Sted: Røros, Storstuggu – Online
Pris: GRATIS

PÅMELDING

Registrer deg deg her:
https://forms.office.com/r/Tg429kqSmr , innen tirsdag 05. april kl.16.00.

Om du skal delta digitalt, vil du få en link tilsendt i etterkant av påmeldingsfristen.

GREEN FLYWAY
Green Flyway eies av Røros og Östersund kommune og er en del av et Interreg-prosjekt. Interreg er EUs program for å fremme sosial og økonomisk integrasjon over landegrensene gjennom regionalt samarbeid.

Prosjektets hovedmål er å etablere en internasjonal testarena for elfly, droner og autonome luftfartøy. Green Flyway samarbeider tett med kunnskapsrike forskningsmiljøer i Midt-Norge og Sverige. Målet er å skape standardløsninger for ladeinfrastruktur, luftromskontroll og annen felles teknologi knyttet til elektrifiseringen av luftfarten.

Prosjektet startet som et forprosjekt i 2019, og som et grenseoverskridende samarbeid mellom Sverige og Norge. Her tas det svenske og norske kortbanenettet i bruk og dette skal være med på å videreutvikle området innen reiseliv, reindriftsnæring, kollektivtransport i distriktet og samarbeid over landegrensen når det gjelder helsetjenester og beredskap i områder med spredt befolkning.