Helse og omsorg, Nyheter

Informasjon til alle med fastlege i Røros kommune

Bilde av stetoskop som ligger oppå en legejournal

Fra og med 1. januar 2020 vil en del innbyggere i Røros kommune få tildelt ny fastlege. Årsaken til dette er at Røros kommune gjør endring i antall pasienter på noen av fastlegelistene. Det betyr at noen pasienter må flyttes til en annen fastlege, og det vil være helt tilfeldig hvem som flyttes. De som blir berørt av dette vil få brev fra Helfo med informasjon om ny fastlege.

Bakgrunnen til dette er situasjonen fastlegeordningen står ovenfor nasjonalt, med økt belastning på fastlegeordningen. Fastlegene har fått økte arbeidsmengder og større ansvarsområde, derfor tas det nå lokalt grep for å sikre stabilitet og kontinuitet i fastlegetjenesten også i fremtiden. Den norske legeforening anbefaler at pasientantallet på fastlegelistene ikke er for høyt, og derfor justeres nå antallet pasienter på fastlegelistene i Røros kommune til mellom 800-850 pasienter.

Dette vil ikke berøre pasienter på Per Arne Gjelsvik og Hilde Fjorden sine pasientlister.

Dette vil tre i kraft fra og med 1. januar 2020.

Ved spørsmål, ta kontakt med virksomhetsleder helse Jan Roger Wold.