Kultur, idrett og fritid, Nyheter

Bergstadstipendet 2018 til Eli Wintervold

Formannskapet i Røros kommune gjorde 14.06.2018 følgende vedtak: «Bergstadstipendet 2018 tildeles Eli Wintervold». Bergstadstipendet kan søkes av kulturarbeidere, kunstnere eller forskere som gjennom sitt arbeid, kontinuerlig eller prosjektrettet, er knyttet opp til Rørosdistriktet.

Eli Wintervold er en 36 år gammel, selvlært kunstner som er oppvokst og bosatt på Røros. Som kunstmaler arbeider Eli for det meste med olje på lerret, men har de senere årene også utforsket ulike trykkmetoder. Eli har, siden 2005, hatt flere separatutstillinger. I 2017 valgte hun å slutte i fast jobb for å prøve og livnære seg fullt og helt som kunstmaler. Blant annet har hun knyttet seg til galleriet «Kunst og kaos», og flere av hennes arbeid kan sees der.

Hun får Bergstadstipendet for sitt prosjekt som hun har kalt «Backstage Røros». Gjennom dette prosjektet ønsker Eli å vise fram sentrum av Røros fra en mindre tradisjonell side. Hun vil fremdeles gjengi følelsen av Røros med farger og lys, men fra en side man ikke forbinder med pittoreske Røros man ser på bilder, film og markedsføring (eksempel fra dette på vedlagt bilde). Arbeidsprosessen til Eli handler om først å finne motiv som passer til prosjektet, for så å gjenskape disse som oljemaleri på lerret. Deretter vil maleriene bli produsert som giclee-trykk i små opplag, med høy kvalitet. Det blir spennende å følge med på utviklingen av dette prosjektet.

Røros kommune gratulerer Eli med årets Bergstadstipend!