Spar penger med elektronisk byggesøknad!

Røros kommune er selvfølgelig med på det digitale skiftet. Med innføring av nytt sakssystem åpnes muligheten for digitale søknader. Dette kommer deg som innbygger til gode og sparer kommunen for ressurser. Byggesøknader som sendes inn digitalt til Røros kommune skal nå sendes inn via Fellestjenester BYGG. Dette gjelder både for privatpersoner og firma.

For saker som ikke er registrert i arkivet den 26.01.2024, vil det påbeløpe noe ekstra tid før saken blir registrert i det nye sakssystemet.

Hva innebærer dette for deg?

Det blir både enklere og billigere å sende inn søknad, da det i hele 2024 vil bli gitt rabatt på følgende byggesaker som sendes inn via Fellestjenester BYGG:

• ett-trinns søknader med og uten ansvarsrett
  • søknader om rammetillatelse

Du kan lese mer på nettsiden vår: Skal du bygge?

Hva får du i møte med byggesak?

På byggesak opererer vi hovedsakelig med to typer møter. I en tidlig fase tar vi gjerne et 15 minutter langt veiledningsmøte hvor vi viser deg hvor du finner ulike veiledere og hjelpemiddel du kan bruke i prosessen videre.

Når du kommer lengre i prosessen kan det være aktuelt med en forhåndskonferanse. Her ser vi på din konkrete sak og avklarer rammevilkår.

Naboliste?

Det er ikke lenger mulig å hente ut nabolister m.m. fra kartløsningen. Dette kan fremdeles bestilles fra servicetorget.