illustrasjon som viser chatboten på nettsiden vår

Vi vil at det skal være enkelt og raskt å finne fram på våre nettsider. Nå tar vi bruk chatbot med kunstig intelligens som skal gi deg svar på det du lurer på. I stedet for å klikke deg gjennom nettsiden, kan du spørre chatboten. Den finner svaret for deg, på våre nettsider.

Du finner den som en snakkeboble nede på høyre side på nettsiden vår.

Kunstig intelligens

Vi har valgt en løsning som er basert på kunstig intelligens (KI), og er blant de første kommunene i Norge som tar i bruk KI på nettsiden vår.

Chatboten vår er satt opp til å hente informasjon fra kommunens nettsider, og relevante eksterne sider. Den kan blant annet finne svar fra nettsidene til Fias, Direktoratet for byggekvalitet og flere.

Kan chatboten alt fra dag én?

Nei, ikke alt. Chatboten lærer mens den blir brukt. Den lærer å forstå spørsmålene dine, og hvilke svar som er riktige. Jo mer våre innbyggere bruker den – jo bedre blir den.

Vi håper derfor at du tester ut chatboten neste gang besøker nettsidene våre. Vi blir også glad for å høre hvordan du opplever den. Tilbakemeldinger og innspill setter vi pris på å få.

Økt tilgjengelighet – døgnet rundt

Kommunens nettsider skal gi deg som innbygger et digitalt førstevalg. Her skal du finne informasjon og være selvbetjent, uansett når på døgnet det passer for deg. Den nye chatboten er et viktig tiltak for å øke brukervennligheten på nettsidene våre.