Folkehelse, Nyheter

Sofakampen 2020 er i gang

Sofakampen

Sofakampen ble en stor suksess i fjor. Det ble i løpet av fire måneder registrert ca 22 500 turer og nesten 800 deltagere. Dette resulterte i 65 000 kr til kjøp av aktivitetsutstyr for kommunens skoler og barnehager. Nå er det klart for en ny runde med Sofakamp i Røros Kommune.

Sparebank 1 SMN bidrar
Sparebank 1 SMN stiller opp på nytt også i år. Det betyr at alle som ønsker å være med i Sofakampen kan delta uten kostnad. I tillegg slår de til med ei gulrot som forhåpentligvis vil motivere store og små til å komme seg ut. For hver tur som registreres, så vil Sparebank 1 SMN bidra med 1 kr for å legge til rette for uteaktivitet ved skolene kommende vinter. Det kan eksempelvis være kjøring av skiløyper, skilekområde eller skøytebane. Dette gjelder Røros Skole, Brekken Oppvekstsenter og Glåmos Oppvekstsenter. – At banken nok en gang bidrar opp mot barn og unge i kommunen vår, er noe vi setter stor pris på, sier varaordfører Christian Elgaaen.

Smittefritt og for alle

I skrivende stund er det ca 80 ulike turmål som er registrert i appen. Det betyr at det er et bredt utvalg av turmål uavhengig av hvor langt du ønsker å bevege deg. I tillegg er det mulig å foreslå egne turmål i menyen. Sett i lys av koronapandemien er løsningen fin, da det er berøringsfritt. Her er det ingen kasse med bok og blyant. Alt du trenger er din egen mobiltelefon. – Vi ser at i den tiden vi er inne i nå, så er det viktig med noe som skaper litt forandring og bidrar til at folk kommer seg ut. I tillegg er det viktig med noe som favner alle uavhengig av alder og bosted. Dette er faktorer som gjør at vi ønsker å bidra, sier banksjef Eivind Langseth i Sparebank 1 SMN.

Hvordan bli med?

Har du appen “Trimpoeng” liggende fra i fjor, så går du bare inn på menyen øverst i venstre hjørne. Her velger du “bytt konkurranse”. I lista finner du Sofakampen Røros Kommune 2020. Er du ny deltager laster du ned appen “Trimpoeng”.

Prosjektet er et samarbeid mellom Røros kommune og SpareBank 1 SMN. Sammen skal vi stå opp for folkehelsa, og få folk opp av sofaen.