Kultur, idrett og fritid, Nyheter

Aktivitetskortet for barn og unge i Røros, Os og Holtålen

innendørsbasseng med barn som svømmer

Ordningen med Aktivitetskortet fortsetter i 2024. Foto: Nataliya Haugen.

I 2023 lanserte Røros, Os og Holtålen et nytt opplegg for aktivitetskort for barn og unge, hvor en QR-kode erstattet den tidligere «JOIN»-appen. Denne ordningen gjelder også i 2024. Aktivitetskortet gir flere mulighet til å delta i aktiviteter og opplevelser uavhengig av familiens inntektsnivå. Bedrifter og foreninger gir bort et visst antall besøk eller opplevelser, i en felles dugnad for unge innbyggere.

Aktivitetskortet gir barn og unge som av økonomiske årsaker ikke bruker fritidstilbud, tilgang til å delta på f.eks. kino, basseng, alpinanlegg, museumsbesøk, idretts- og kulturskoler, lekeland og kafé.

Det er NAV som tildeler aktivitetskortet, og det gjelder barn og unge fra 2 til 18 år. Løsningen er enkel å bruke og administrere.

Ordningen er nå i gang i de tre kommunene for 2024. Familier som ønsker kortet, kan henvende seg til NAV. Ved andre spørsmål, kontakt kommunens kulturkontor.

Vi takker disse bedriftene og foreningene for å bidra til å hindre utenforskap og bedre inkludering, og oppfordrer samtidig flere bedrifter og foreninger til å bidra i dugnaden for gode opplevelser for barn og unge:

• Rørosmuseet
  • Røros Idrettslag (allaktivitetsavgift)
  • Røros Kino
  • Unicare Røros (basseng)
  • Røros hotell (lekeland)
  • Røros Tur- og Løypeforening, Aasgjerdet
  • Os kommune (basseng)
  • Hummelfjell/Røros alpinsenter
  • Holtålen kommune (basseng)
  • Ålen skisenter
  • Ålen bygdekino