Astrid Reistad på Princess får utdelt det synlige diplomet på sitt miljøarbeid.

Tekstilbutikken Princess har blitt miljøfyrtårnsertifisert, og de er dermed den første butikken på Domus som har blitt med i den anerkjente sertifiseringsordningen. Vi har lyst til å starte en miljøtrend på senteret, sier en glad Astrid etter at hun mottok plakaten. For Princess er det viktig at man som kunde skal kunne finne og kjøpe miljøvennlige produkter. Produkter av god kvalitet, som er trygge både for kunden og miljøet. Per i dag er nesten to tredjedeler av tekstilkjedens kroppsnære tekstilprodukter produsert på en bærekraftig måte – noe som gjør det enkelt for folk å ta grønne valg.

Mandag fikk de utdelt Miljøfyrtårn-diplomet av ordfører Isak V. Busch på rådhuset. Det at en bedrift som dere tar miljø på alvor, er viktig i arbeidet vårt med å bli en mer bærekraftig kommune, sa en høytidelig og glad ordfører.

Kunnskap og handling er viktig i møte med klimautfordringene

Røros kommune har en unik natur og et bredt biologisk mangfold. Vi har to nasjonalparker, flere landskapsvernområder og naturreservater.

Naturressursene i vår region skal forvaltes på en bærekraftig måte. Det er også viktig med forståelsen for hvordan våre handlinger påvirker natur, miljøet og menneskene i resten av verden. Hver lille kaffekopp vi drikker, klesplagg vi bruker eller reise vi tar har, innvirkninger utover vår kommunegrense.

Klimaendringer, tap av biologisk mangfold og andre miljøproblemer er de største utfordringene verden står overfor i dag. Det er derfor viktig med god kunnskap om hva som påvirker det og hva vi kan gjøre for å sikre et godt miljø i vår region.

Sertifisering og miljøledelse

Miljøfyrtårn er et anerkjent og effektivt verktøy som hjelper virksomheter å skape konkurransefortrinn av bærekraft. Stiftelsen ble etablert i 2003, og har sitt utspring som prosjekt i Kristiansand kommune. Miljøfyrtårn-programmet ble etablert i år 2000, og er den første nasjonale ordningen i Europa, og ble anerkjent av EU i 2017. Dette beviser at ordningen holder en høy miljøstandard og kvalitet.

Gjennom en Miljøfyrtårn-sertifisering får bedrifter konkrete verktøy for å gjennomføre effektive og lønnsomme miljøforbedringer innen områder som arbeidsmiljø, avfallshåndtering, energibruk, innkjøp og transport. Aktuelle temaer som matsvinn og plast er inkludert. Tall fra Miljøfyrtårns kundeundersøkelse 2018 blant private virksomheter viser at 81 % av Miljøfyrtårn-sertifiserte virksomheter opplever i stor grad miljøforbedringer og 40 % av Miljøfyrtårn-sertifiserte virksomheter opplever i stor grad reduserte kostnader.

Gratulerer Princess!

Astrid Reistad tok i mot på vegne av Princess Røros miljøfyrtårndiplomet.

Astrid Reistad tok i mot miljøfyrtårndiplomet for Princess Røros.

Arbeidet Princess gjør er viktig, og vil ha ringvirkninger utover sin egen bedrift. Vi håper at flere følger Princess fotspor, og blir miljøfyrtårnsertifsert i løpet av 2024.

Les om Røros kommunes støtteordning for sertifiseringsprosessen.

Les hvordan din bedrift kan bli Miljøfyrtårn.

Vurderer du å bli miljøfyrtårnsertifisert?

Ta kontakt med kommunen på postmottak@roros.kommune.no