Nyheter, Politikk

To uttalelser fra kommunestyret om hets, diskriminering og hverdagsrasisme

På torsdag kveld den 15. desember vedtok kommunestyret i Røros kommune to uttalelser hets, diskriminering og hverdagsrasisme – én mot samiske innbyggere og én mot minoriteter i kommunen.

Uttalelse om hets, diskriminering og hverdagsrasisme mot samiske innbyggere

Kommunestyret i Røros kommune ser med bekymring på det vi mener er et økende og alvorlig samfunnsproblem med hets, diskriminering og hverdagsrasisme mot samiske innbyggere i kommunen vår.

Det er allment kjent at den som opplever diskriminering, hets og negative tilbakemeldinger er langt mer utsatt for både fysiske og psykiske plager.

Slengbemerkninger på arbeidsplassen og kommentarer ved middagsbordet er med på å legitimere og normalisere hverdagsrasismen. Alle innbyggere i Røros kommune har et personlig ansvar for å bidra til å stoppe hetsen og hverdagsrasismen vi vet mange av våre samiske innbyggere kjenner på kroppen i det daglige.

Hets, hatprat og trusler er aldri akseptabelt – uavhengig av avsender og mottaker.

Røros kommune skal være en inkluderende kommune, og kommunestyret i Røros forventer at våre innbyggere aktivt bidrar til å få satt en stopper for diskriminering, hets og hverdagsrasisme mot det samiske miljøet.

Uttalelse om hets, diskriminering og hverdagsrasisme mot minoriteter

Kommunestyret i Røros kommune ser med bekymring på det vi mener er et økende og alvorlig samfunnsproblem med hets, diskriminering og hverdagsrasisme mot minoriteter i kommunen vår.

Slengbemerkninger på arbeidsplassen og kommentarer ved middagsbordet er med på å legitimere og normalisere hverdagsrasismen. Alle innbyggere i Røros kommune har et personlig ansvar for å bidra til å stoppe hetsen og hverdagsrasismen vi vet mange minoriteter i kommunen vår kjenner på kroppen i det daglige.

Røros kommune skal være en inkluderende kommune, og kommunestyret i Røros forventer at våre innbyggere aktivt bidrar til å få satt en stopper for diskriminering, hets og hverdagsrasisme mot minoriteter, innbyggere som tilhører en annen religion, kultur eller har annen seksuell legning enn det du selv måtte ha.

Vi aksepterer på ingen måte at innbyggere i vår kommune utsettes for rasisme, vold, hets og mobbing. Det handler om folkeskikk. Alle innbyggere i Røros kommune skal ha gode og likeverdige muligheter til et sunt og deltakende liv i sine nærmiljøer og ellers i lokalsamfunnet.