Hun husker godt den dagen i november 2022. Alle ansatte i helse og omsorg skulle bytte arbeidsverktøy. Fra det trygge til det ukjente.
– Vi satt som noen spørsmålstegn. Det nye pasientjournalsystemet Helseplattformen ble innført fra den ene dagen til den andre. Det hadde jo vært forberedelser og opplæring, men det var noe annet da det kom inn i arbeidshverdagen.
Ane Thorsvoll er sykepleier i hjemmetjenesten i Røros kommune. I dag opplever hun at det er annerledes. Som superbruker i systemet hjelper hun fortsatt sine kolleger ved behov.
Enklere med sikker chat
Ane Thorsvoll peker særlig på at hun kan kommunisere med kolleger både i kommunen, andre kommuner som bruker systemet og med St. Olavs hospital på en måte som ikke var mulig før.
– Med verktøyet som ligger inne både på jobbmobilen og pc kan vi blant annet sende meldinger, såkalt «sikker chat», på en sikker og trygg måte til andre kolleger. Vi kan sende meldinger både internt i kommunen og på tvers av tjenestene som bruker Helseplattformen. Jeg får gitt viktige beskjeder og slipper å ringe, samtidig som andre kolleger kan nå meg, selv om jeg er ute på farten. Vi sykepleiere i hjemmetjenesten har en egen chat-gruppe. I kommunen finnes det flere ulike tilsvarende chat-grupper. Gjennom sikker chat kan vi for eksempel legge ut referat fra drøftingsmøtene slik at alle som trenger å vite får med seg informasjon om for eksempel nye brukere, innleggelser og korttidsplasser.
Alt som skrives i sikker chat loggføres og er sporbar. Sensitiv informasjon blir håndtert i tråd med kravene til personvern og sikkerhet. Med sikker chat kommer avklaringene raskere, noe som igjen gjør det mulig å følge opp pasientene raskere. Noen kommuner har opprettet egne chatgrupper i Helseplattformen for enkeltpasienter som trenger hjelp fra fagmiljøer både i kommunen og på sykehus. Det sparer tid for alle.
Om sikker chat
Røros er blant de kommunene som bruker «sikker chat» aller mest i Helseplattformen. 63 prosent av de ansatte i helse og omsorg i Røros benyttet sikker chat i 2024. Samme år ble det sendt 18 000 sikker chat-meldinger fra helsepersonell i Røros kommune. Sikker chat brukes i samtlige sykehus i Midt-Norge og i alle de 34 kommunene som har innført Helseplattformen. 58 prosent av alle helsearbeidere brukte sikker chat i 2024.
Nye muligheter for å dele bilder
I en annen del av løsningen kan helsepersonell ta bilder av for eksempel sår som trenger vurdering av andre fagpersoner. I avataren, som er en virtuell visning av pasientens kropp, kan helsepersonell dokumentere behandling og holde oversikt over sår, kateter, dren og tuber.
– Dette var muligheter vi ikke hadde før, og vi kan følge opp utviklingen av for eksempel et sår, uavhengig av hvem som er på vakt. Med objektive data kan vi følge opp på en enkel og god måte.
Bedre oversikt på tvers
Tilgang til styringsdata er en fordel Ane Thorsvoll ser med Helseplattformen. Det kan for eksempel gi en systematisk oversikt over «pleiekontinuitet» – som viser hvor mange ulike personer fra hjemmetjenesten som er innom den enkelte bruker.
Om pleiekontinuitet
Styringsdata om pleiekontinuitet hjelper kommunen med å planlegge bedre. Det er viktig for den enkelte brukeren å forholde seg til færrest mulig ansatte fra hjemmetjenesten. At færrest mulig ansatte besøker den enkelte bruker er derfor et mål (av flere) på hvor god kvalitet det er på tjenesten som leveres. Styringsdata i Helseplattformen viser at pleiekontinuiteten i Røros er forbedret med 17 prosent siden kommunen koblet seg på systemet i november 2022.
– Vi har fått bedre oversikt. Tidligere var det for eksempel ikke alltid vi fikk beskjed om at en innbygger var blitt innlagt på sykehus eller på en sengeinstitusjon i kommunen – så lenge pasienten ligger på et sykehus i Helse Midt-Norge. Da kommer infoen opp automatisk i systemet.
Bruker mye tid på å håndtere legemidler
Feilmedisinering og legemiddelbivirkninger har store økonomiske og helsemessige konsekvenser. Utfordringene er spesielt store ved overganger mellom sykehus og kommunehelsetjenesten på grunn av utilstrekkelig, stykkevis informasjon og manuelle prosesser. Konsekvensene kan være alvorlige, særlig for sårbare grupper som eldre pasienter med mange sykdommer.
Hjemmetjenesten har gjort en stor innsats med å lage egne prosedyrer for å gjøre håndteringen av legemidler så sikker som mulig, forteller Ane Thorsvoll. Vi forenklet prosedyrene i hjemmetjenesten hos oss fordi systemet er komplekst, men fortsatt tar arbeidet mye tid.
– Vi må bruke mer tid på å registrere og dokumentere enn vi gjorde før. Det er mer innfløkt og mer som skal fylles ut.
Kommunene i Midt-Norge har gått fra å bruke enkeltstående systemer kombinert med manuelle, papirbaserte steg til en fullstendig digital løsning med Helseplattformen. Dette er en stor overgang som krever tilpasning fra alle involverte parter. Kommuner på Helseplattformen har sluttet å skrive ut papirresepter på helsestasjon, i skole- og flyktningehelsetjenesten og over alt ellers hvor det skrives resepter.
Når det skrives ut medisin i Helseplattformen, skriver legen ut det aktive virkestoffet i legemidlet i stedet for spesifikke merkenavn. Dette kalles virkestoffordinering og gjør det lettere å bytte mellom ulike legemidler som har samme virkestoff. Virkestoffordinering kan spare kommunene for penger og er praktisk når det mangler medisiner. I tillegg blir det mindre risiko for misforståelser og feilmedisinering. Faren for at samme legemiddel (med ulike navn) gis til samme pasient blir mindre. Helsepersonell får også automatisk varsel fra systemet om for eksempel fare for at legemidler motvirker hverandre eller ikke skal tas sammen.
I tillegg til legemiddelliste, e-resept og virkestoffordinering, gir Helseplattformen god støtte til de som gjør i stand og deler ut medisiner. Løsningen hjelper helsepersonell med å regne ut riktige doser, gir god oversikt over hvilke pasienter som skal ha hvilke medisiner når.
– Men det er fortsatt en god del klikk før jobben er gjort, sier Ane Thorsvoll.
Hadde blitt rart å gå tilbake til gammelt system
Ane Thorsvoll har jobbet som sykepleier i hjemmetjenesten i Røros siden 2022 da hun var nyutdannet. Etter at hun ble ansatt har hun også vikariert som avdelingsleder i hjemmetjenesten og som saksbehandler på forvaltningskontoret i kommunen. Hun forteller at det var en del kaos da Helseplattformen kom rullende inn for to og et halvt år siden.
– Vi har fått ryddet opp i en del feil som skjedde i migreringen (overføringen) av data fra systemet vi brukte før. I dag har jeg bedre oversikt i jobben min. Både jeg og mine kolleger har kommet med mange forslag til forbedringer som har gjort at systemet er både enklere og bedre å bruke i dag. Det har skjedd utrolig mye fra vi gikk på i 2022 til de siste kommunene som koblet seg på i november 2024. Jeg må si at det hadde blitt rart å gå tilbake til det gamle systemet nå.