Kultur, idrett og fritid, Nyheter, Røros og FNs bærekraftsmål

Bli med når H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit og forfatter Virginie Despentes besøker Røros 12. juni – Litteraturtoget 2024

Foto av H.K.H Kronprinsessen

Foto: Liv Anette Luane

H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit drar igjen på tur med Litteraturtoget – og 12. juni stopper toget på Røros. Med seg til Røros har Kronprinsessen en av Frankrikes mest omtalte forfattere, Virginie Despentes. På Litteraturtogets arrangement samme kveld blir det forfattersamtale med Virginie Despentes, Wenche Mühleisen og H.K.H. Kronprinsessen. Vil du få med deg dette, skaffer du deg gratis billett til arrangementet som er på Storstuggu klokken 19.00 12. juni. Arrangementet foregår på engelsk.

Mens litteraturtoget står på Røros stasjon 12. og 13. juni, kan du også besøke bibliotekvognen med deler av Kronprinsessens private boksamling.

Få med deg Virginie Despentes første besøk i Norge

Når den franske stjerneforfatteren deltar på H.K.H. Kronprinsessens litteraturtog er det første gang hun besøker Norge. Despentes er mest kjent for den kritikerroste trilogien om Vernon Subutex, og er en av fransk litteraturs mest markante stemmer, en unik enfant terrible i europeisk litteratur. Hun skriver rasende og innsiktsfullt om samfunnets utskudd, og utforsker kjønn, seksualitet og mennesker som lever i fattigdom eller andre marginaliserte forhold. I 2023 kom den forrykende og samfunnsaktuelle romanen Kjære kødd ut i norsk oversettelse, til strålende mottakelse. Også essaysamlingen King Kong-teori finnes i norsk oversettelse.

bilde av forfatteren Virginie Despentes

Forfatteren Virginie Despentes. Foto: JF PAGA

Bli med – skaff deg gratis billett på Storstuggu

Billetter kan du hente på Kulturkontoret på Storstuggu, hver virkedag mellom 09.00 og 15.00.

Det finnes en bok for alle – besøk litteraturtoget

Årets litteraturtog er ca. 113 meter langt og frakter blant annet en bibliotekvogn som inneholder deler av Kronprinsessens private boksamling. Publikum er hjertelig velkommen om bord i bibliotekvognen i Kronprinsessens litteraturtog deler av tiden når den oppholder seg i Elverum, Alvdal og på Røros.

Om H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marits Litteraturtog

Den lille bokfestivalen på skinner har tidligere vært arrangert seks ganger i Norge og én gang i Tyskland. Med seg på årets tur har Kronprinsessen både etablerte og nye forfattere, som vil dele sine skjønnlitterære historier, men også egne erfaringer med publikum på arrangementer underveis.

I år arrangeres togreisen sammen med SJ Norge og kommunene Elverum, Alvdal og Røros.

Litteraturarrangement på hvert stoppested

I Elverum kulturhus (11. juni, klokken 18.00) deltar de etablerte norske forfatterne Linn Ullmann og Niels Fredrik Dahl i en samtale med biografen Alf van der Hagen.

I Alvdal (12. juni, klokken 12.30, kun for inviterte gjester) kommer fjorårets debutanter Oliver Lovrenski, Monica Goksøyr og Signe Holm Pedersen, samt Alexander Kielland Krag, som ikke er debutant, men som har et stort publikum blant yngre lesere.

Litteraturtoget 2024 avsluttes på Røros samme kveld (12. juni, klokken 19.00) med en av Frankrikes mest omtalte forfattere, Virginie Despentes.

Akkreditering og presseinformasjon

Slottet vil sende ut et eget og detaljert presseprogram til akkreditert presse. Presse som ønsker å dekke årets litteraturtog kan søke om akkreditering innen torsdag 6. juni 2024 klokken 16.00.

Kilder: Pressemelding Slottet, pressemelding Gyldendal, Gyldendal, Wikipedia