framtidas trygghet og omsorg, Helse og omsorg, Nyheter

Banebrytende testperiode for dronelevering av mat i Røros kommune

tre personer og en drone klar til takeoff

Rørosregionen Næringshage og Røros kommune er stolte av å kunngjøre oppstarten av testperiode i Interregprosjektet Green Flyway 2.0. I samarbeid med droneoperatøren Aviant gjennomfører vi testperioden fra 1. oktober til 1. desember, med levering av mat til innbyggere i områdene Glåmos og Brekken.

Hovedmålet i testperioden er å levere mat med flyvende droner til innbyggere i Røros kommune, med levering til Glåmos og Brekken. Det er første gang en slik test gjennomføres i Norge, og vi er spente på å komme i gang.

Vi søker også innbyggere i Røros kommune som har lyst til å delta i testperioden og motta en middag levert til Coop Glåmos eller Coop Brekken. Ta kontakt hvis du har lyst å være med.

Kan droneteknologi bidra til bedre hjemmetjenester i fremtiden?

Røros kommunes mål er å undersøke om droner kan brukes i kommunens tjenester i fremtiden. I denne delen av prosjektet skal vi teste drone som transportmiddel for å levere middag til innbyggere som mottar hjemmetjenester fra oss. I dag blir middagen kjørt ut av våre helsearbeidere, men i fremtiden vil vi at de skal bruke mindre tid i bil og mer tid på å gi våre innbyggere helsehjelp og praktisk bistand i hjemmet.

Vi inviterer innbyggere til å delta i testperioden

I testperioden skal vi fly ut middag fra hjemmebaserte tjenester til to leveringssteder ved Coop Glåmos og Coop Brekken. Mandager, tirsdager og onsdager vil dronen fly to ganger til Glåmos, og torsdager en tur til Brekken.

Bor du i Røros og ønsker å delta i testperioden, ta kontakt med oss på e-post bjorg.lindstad@roros.kommune.no, eller telefon 99 51 70 29. Du vil da motta en middag levert til Coop Glåmos eller Coop Brekken.

Aviant sin tjeneste Kyte vil også være tilgjengelig for privat levering av mat og andre varer i deler av testperioden.

Her, på Glåmos, er det ene stedet dronen skal levere mat i testperioden

110-sentralen Midt Norge IKS skal teste dronehangar

I tillegg vil 110 sentralen Midt Norge IKS i midten av testperioden komme for å teste en dronehangar. De er spesielt interessert i å teste under kalde perioder. Vårt testområde er i Røros kommune og vi har et tørt og kaldt klima som vil være ideelt for testing av materialer og utstyr.

Om Green Flyway

Green Flyway 2.0 har potensiale til å sette Norge og Sverige på kartet som en internasjonal testarena for droner, autonome luftfartøy og el-fly. Green Flyway 2.0 bygger på det forrige Interregprosjektet Green Flyway 1.0. Prosjektet skal videreutvikle testarenaer og korridorer, pilotere bruk av droner innenfor helse- og velferdsteknologi, etablere god infrastruktur for grønne lufthavner, og øke bruken av klimavennlige, innovative transportmuligheter i testområde og over grensen. Prosjektet vil befeste regionen som en viktig aktør i utviklingen av luftfart og teknologisk innovasjon.

Prosjekteier er Rørosregionen Næringshage.

Røros kommune er eier av dette delprosjektet, Arbeidspakke 2 Helse og velferd, der hjemmetjenesten i Røros tester ut frakt av middag til brukere som bor hjemme.

Les mer om Røros kommunes deltakelse i Green Flyway

Pressekontakter er: