Folkehelse, Helse og omsorg, Nyheter

Astrid og Oddny snakket om det samiske eldreprosjektet på NAISA-konferansen

6.-8. juni 2024 deltok helsearbeiderne Astrid Nordfjell og Oddny Brennås Engan fra Plaassja / Røros på Native American and Indigenous Studies Associaton (NAISA), som er en internasjonal urfolkskonferanse i Bodø. Der holdt de en presentasjon om det samiske eldreprosjektet i Rossen tjïelte / Røros kommune.

I eldreprosjektet arrangerer Astrid og Oddny jevnlige eldretreff for samer i det Rørossamiske området. Under eldretreffene blir det servert god hjemmelaget mat, og det fortelles historier rundt bordet. Prosjektets mål er å fremme likeverdige helsetjenester for den samiske befolkningen.

NAISA er den største internasjonale akademiske organisasjonen for urfolksforskning. Konferansen arrangeres årlig og tiltrekker seg akademikere, studenter, uavhengige forskere, lokale utdanningsaktører og urfolksdeltakere fra hele verden, og fra mange ulike fagområder.

Astrid forteller at det var veldig artig og lærerrikt å snakke om eldreprosjektet på NAISA-konferansen. Hun forteller også at de fikk mange gode tilbakemeldinger og at det var mange som var interessert i prosjektet.

Les mer om konferansen her.

Fra Plaassja / Røros deltok også Mattis Danielsen sammen med Johan Inge Greff. De snakket om samiske kulturminner og livsmestring.