Kultur, idrett og fritid, Nyheter

Aino Danielsen er årets mottaker av Bergstadstipendet

Aino Danielsen er bosatt på Røros, og jobber til daglig på avdelingen Svaale i Ysterhagaen barnehage. Aino har stor interesse for kunst og kreative uttrykksformer, og utfolder seg kreativt innenfor kunst og duedtie (samisk håndverk). Hun er lidenskapelig opptatt av kultur, og brenner spesielt for den sørsamiske kulturen.

Synliggjøring av samisk språk og kultur

Aino startet med å lage veggkunst kun til eget bruk, men merket fort at andre fattet interesse for kunsten hennes. Dermed begynte Aino å legge ut bilder i sosiale medier av det hun laget. Ainos motivasjon for å lage og å vise kunsten, er synliggjøring av sørsamisk språk og kultur. Ainos engasjement er sterkt synlig i hennes kunst. Sørsamisk kultur og historie er en viktig del av Røros, og den unge kunstnerens verker bidrar til å gi positiv oppmerksomhet til det samiske. I tillegg gir veggkunsten Aino lager en videre dimensjon til samisk kunst, da den har et utradisjonelt, moderne uttrykk.

Videreføring av tradisjon og kulturkunnskap

I tillegg til å lage veggkunst, bruker Aino mye tid på å sy. Alt hun syr er med inspirasjon fra det sørsamiske området. Det er viktig for Aino å føre tradisjonene for søm og bekledning videre, slik at denne kulturkunnskapen ikke går tapt. Hun ønsker blant annet å bidra til at samisk bekledning er synlig i bybildet, noe som er med på å synliggjøre mangfoldet i samfunnet vårt, i tillegg til å vise kommunens samiske historie.

Ønsker å kunne satse mer på kunsten

Aino Danielsen ønsker å ha muligheten til å dyrke sine kreative sider i enda større grad, og satse på å nå ut til flere med sitt kulturelle og språklige uttrykk. Hun bidrar til synliggjøring av samisk språk og kultur gjennom sine verker, og løfter fram tradisjonelt samisk håndverk. Med dette som bakgrunn tildeles Aino Danielsen årets Bergstadstipend. Stipendet er på 25 000 kroner.

Vi gratulerer Aino Danielsen med årets Bergstadstipend!