Illustrasjonsfoto velferdsteknologiens abc

Stadig flere kommuner tar i bruk velferdsteknologiske løsninger for å møte fremtidens omsorgsbehov. Hvordan kan vi utnytte de mulighetene ny teknologi gir? Hva trenger ansatte av informasjon og opplæring for å kunne utnytte mulighetene fullt ut?

Dette og mange flere spørsmål skal ansatte i Røros kommune få svar på gjennom deltagelse på en tverrfaglig opplæringspakke utviklet av Kommunenes Sentralforbund, SINTEF og Høgskolen i sørøst-Norge.

Opplæring
6 ansatte fra institusjon, hjemmebaserte tjenester, forvaltningskontor og tekniske områder deltar på opplæringen, og emnene dekker tema som lovverk og etikk, metoder for kartlegging av brukerbehov og eksempler på teknologiske løsninger som er i bruk i kommunene i dag.

Det er også lagt vekt på å vise hvordan kommunene kan teste ut velferdsteknologi i praksis, hva som kreves av oppfølging og evaluering underveis, og hvorfor det er viktig å dokumentere erfaringer fra utprøvinger.