Nyheter, Verdensarv Røros

Utgraving av Hiort-kapellet – status pr. september 24

Sarkofagen til Peder Hiort. Foto NIKU

Sarkofagen til Peder Hiort. Foto: NIKU

Røros kommune har, i samarbeid med Hiorts stiftelse, i 2024 satt i gang en utgraving av krypten under Hiort-kapellet.
Kapellet ble oppført i 1782 av Peder Hiort, som da var direktør ved Røros kobberverk. Bygningen er oppført i grovt bindingsverk og under kapellet er det en gravkrypt med murte vegger i natur/bruddstein.

Ifølge historiske kilder fikk Peder Hiort flyttet levningene av sine avdøde familiemedlemmer fra gammelkirka, til krypten i gravkapellet. Da Hiort døde i august 1789 ble han selv gravlagt i krypten. Omkring århundreskifte 1900 ble krypten fylt med sand, muligens fordi det kom inn vann i krypten, som gjorde at kistene fløt opp. Dette er det imidlertid en del usikkerhet knyttet til.

I 2009 ble det utarbeidet en tilstandsrapport over gravkapellet av Jon Brænne ved NIKU, Norsk institutt for kulturminneforskning. Rapporten pekte blant annet på at det tidvis renner inn vann i krypten, som gjør sanden svært fuktig. Dette vil over tid tilføre fuktighet til bygningen og kunne medføre skader på konstruksjonen. Rapporten anbefalte derfor at sanden ble fjernet for å redusere fuktpåvirkningen på bygningen. Samtidig ble det påpekt at gravearbeidet måtte overvåkes av arkeolog og osteolog (osteologi – læren om skjelettet) for å sikre eventuelle funn av menneskelige levninger.

I overflaten av sanden i krypten var det konstatert flere rektangulære sammensynkinger som ble tolket som kollaps av kister. I 2022 ble det gjennomført undersøkelse av krypten med georader. Undersøkelsen påviste en rektangulær struktur nede i krypten og noen andre usikre strukturer ved to av ytterveggene.

Høsten 2023 ble det utarbeidet en søknad om tilskudd fra verdensarvmidlene til Riksantikvaren, for å kunne grave ut krypten og ivareta eventuelle levninger som ble avdekket. Røros kommune mottok tilskudd til dette prosjektet vinteren 2024. I juni i år startet første del av arbeidet med å fjerne sanden fra krypten. Sanden ble fjernet ved hjelp av spade, bøtte og transportband. Formålet med første del av utgravingen var å fjerne det meste av sanden som lå over eventuelle kister, for å klargjøre krypten for en arkeologisk utgraving. Arbeidet ble utført i løpet av 3-4 dager og resulterte i at det ble påvist rester av 2 kister og muligens en tredje. Den ene kisten ble delvis avdekket av arkeolog for å få mer kunnskap om tilstanden til kistene før den store utgravingen skulle skje høsten 2024. Pga. vekten av sanden var kisten kollapset og treverket var i svært dårlig tilstand. Deler av kistelokket var imidlertid bevart og dekket øvre del av skjelettet som lå i kisten. Etter denne midlertidige undersøkelsen ble kisten midlertidig tildekket fram til endelig utgraving høsten 2024.

Utgraving Hiort-kapellet. Foto NIKU

Utgraving Hiort-kapellet. Foto: NIKU

16.-20. september ble krypten gravd ut av NIKU sitt regionskontor i Trondheim. Arbeidet ble utført av arkeologene Julian Cadamarteri og Chris McLees. Under utgravingsarbeidet ble det påvist til sammen 4 kister. To av kistene lå i det sør-vestre hjørnet av krypten, mens de to andre lå i henholdsvis det nord-vestre og sør-østre hjørnet av krypten. Alle kistene hadde kollapset og var i svært dårlig stand. Kisten i det sør-østre hjørnet var mer intakt enn de tre øvrige. Denne kisten var langt kraftigere og større enn de øvrige og må derfor karakteriseres som en sarkofag. Lokket hadde rester etter ornamentikk og det som ble tolket som bokstaver på lokket. Pga. kistens utseende og karakter ble denne identifisert som kisten til Peder Hiort. De to kistene som lå sammen ble tolket til å være hans foreldre, mens den siste er antatt å være et søsken, muligens ei søster av direktøren. Tre av kistene var kledd utvendig med bjørkenever. Dette var trolig gjort samtidig med at krypten ble fylt med sand.

Rester etter bokstaver på lokket av sarkofagen til Peder Hiort. Foto NIKU

Rester etter bokstaver på lokket av sarkofagen til Peder Hiort. Foto: NIKU

Sarkofagen til Peder Hiort har som sagt vært en kraftig og stor kiste, dekorert med metallbeslag. Det har vært spekulert i om Hiort var gravlagt i bergmannsuniform og at han skulle vært gravlagt med sabel og bergmannsstav. Det ble hverken funnet noen sabel eller stav i kisten til Hiort eller andre gjenstander. Det ble heller ikke funnet knapper eller spenner eller lignende som kan stamme fra noen uniform. Det ble funnet rester etter det som trolig er et klesplagg, men det er foreløpig uavklart hva dette har vært.

Detalj av sarkofagen til Peder Hiort. Foto NIKU

Under utgravingen ble alle fire kistene dokumentert, åpnet og levningene tatt ut. Skjelettene skal nå analyseres av osteolog for å avdekke kjønn, alder, sykdomshistorikk m.m. Dette vil skje utover senhøsten og vinteren. Gravkrypten skal våren 2025 tømmes for den siste sanden og det skal gjøres tiltak for å holde overflatevann borte fra krypten. Etter at levningene er undersøkt skal de flyttes tilbake til gravkrypten i nye kister. Dette skal etter planen skje høsten 2025. Vi vil komme tilbake med mer informasjon om dette på et senere tidspunkt, inkludert funnene fra undersøkelsen av skjelettene.

1. september 2024

Byantikvaren i Røros kommune                                Peder Hiort-stiftelse