Støtte fra KS til videre arbeid med klart språk

Illustrasjonsfoto klart språk

For andre år på rad får Røros kommune støtte fra KS-programmet Klart språk i kommunesektoren. I år får vi 30 000 kroner til språkarbeid.

På slutten av 2017 startet vi et klarspråkprosjekt, som betyr at vi systematisk jobber med å forbedre tekstene vi skriver. Klart språk handler om å skrive på en måte som gjør det enkelt for leseren å forstå det vi formidler.

Tungt språk har lange tradisjoner
Det tar tid å endre skrivevaner, og det er viktig å være bevisst på at dette er et kontinuerlig arbeid. På sikt er målet å bearbeide alle tekster innenfor alle fagområder. Et godt og klart språk er god service, det skaper tillit og sparer tid. Derfor skal vi gjennom dette prosjektet jobbe med å sikre at vi skriver klart og tydelig.

Nå skal det bli enklere å forstå hva kommunen mener
KS har delt ut 1,1 million kroner til språkarbeid i kommuner og fylkeskommuner. – KS vil motivere flest mulig til å komme i gang med klarspråksarbeid. Den byråkratiske skrivestilen har vært preget av tunge formuleringer og smitte fra kompliserte lovtekster. Dette er et demokratisk problem. Klarspråk handler om å sette seg i lesernes sted og skrive så folk forstår, sier områdedirektør i KS, Inger Østensjø.

Støtten skal blant annet gå til skrivekurs, brukertesting og forbedring av brev, skjemaer og nettekster. De forbedrede tekstene kan kommunene og fylkeskommunene dele med hverandre i en egen tekstbase. – Kommuner og fylkeskommuner har de samme oppgavene og kommuniserer med like målgrupper. Derfor er potensialet for deling stort, sier Østensjø.

I juryen for støtteordningen sitter representanter fra kommunesektoren, Språkrådet og Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi). Kommunal- og moderniseringsdepartementet er med på å finansiere KS-programmet klart språk i kommunesektoren.

Støtte til klart språk i Trøndelag
I tillegg til Røros, får også Malvik og Indre Fosen støtte fra KS-programmet til klarspråkarbeid.