Arbeid, aktivitet og familie, Bygge og bo, Nyheter

Ny veileder til privatpersoner som ønsker å leie ut bolig

illustrasjon med ulike hus og mange ulike fornøyde mennesker

Krigen i Ukraina har sendt mange på flukt. Antallet flyktninger som kommer til Norge gjør at behovet for utleieboliger er stort.

For å gjøre det enklere for privatpersoner å leie ut bolig, har Direktoratet for byggkvalitet lansert nettsiden boligdugnaden.no.

Her finner du som er boligeier informasjon som hjelper deg å vurdere det du vil leie ut, før du legger ut boligen til leie:

1. Finne ut om ditt hus, leilighet eller rom kan leies ut lovlig.
  2. Lese råd og anbefalinger om hva du bør gjøre og ta stilling til før du leier ut.
  3. Få tips til hvordan du kan finne en leieboer, for eksempel gjennom kommunen din.

Nettsiden er utviklet i et samarbeid mellom Direktoratet for byggkvalitet (DiBK), Husleietvistutvalget (HTU) og Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD).

Boligdugnaden.no