Barn, unge og utdanning, Folkehelse, Helse og omsorg, Helseplattformen, Nyheter

Nå kan du bestille time på helsestasjon for ungdom i HelsaMi-appen / Daelie maahtah tæjmoem HelsaMi-appesne dongkedh

to tennåringsjenter ved et kafebord

Alle ungdommer mellom 16 og 20 år, som bor i Røros kommune, kan nå bestille time på helsestasjon for ungdom selv. Det gjør du i HelsaMi-appen på mobilen.  Timen du bestiller vises ikke for foreldrene dine. Det er kun du og helsestasjonen som vet om den.

– Vi er mest vant til at ting kan gjøres på mobilen, så dette blir veldig bra, sier Juni Henriksen Kelly. – Det har vært litt tungvint tidligere for da måtte vi ringe eller møte opp for å se om det var ledig. Men gjennom HelsaMi blir det mye enklere, legger Leandra Moseng til. – Nå kan vi se hvilke timer som er ledig med en gang, og booke time på et tidspunkt som passer oss. Juni og Leandra er begge elever på 10. trinn ved Røros skole, og midt i målgruppen for tilbudet som helsestasjon for ungdom har.

– Timebestilling er en standard funksjon i Helseplattformen, som kommunene selv kan velge om de vil ta i bruk eller ikke, sier Maj Britt Fjerdingen som er lokal innføringsleder. – Nå prøver vi ut denne løsningen til ungdom, sier Bjørg Todalshaug, som er leder på Helsestasjonen. – Vi vet jo at ungdom helst velger digitale verktøy i hverdagen sin. Da synes vi det er veldig fint at de som vil, nå kan bestille time selv hos oss via mobilen. Det vil også spare oss for litt administrativ tid når timene bookes rett inn i kalenderen.

Helsestasjonen for ungdom er et gratis tilbud til deg som er mellom 12 og 20 år. Her kan du få råd, veiledning, undersøkelser og behandling, tilpasset ungdommens behov. Vi som jobber her har taushetsplikt. Du trenger heller ikke å ha fastlege her. Er du student eller lærling, og bor på hybel i Røros kommune, så kan du få time hos oss. Er du mellom 12 og 15, må ringer du 72 41 94 95 for å bestille time.

Vi har også en egen nettside, og der kan du lese mer om tilbudet vårt og hvordan du bestiller time.

//

Daelie gaajhkh noerh mejtie Rossen tjïeltesne årroeminie maehtieh tæjmoem healsoestasjovnesne jïjtjemsh dongkedh! Daate maahtah HelsaMi-appesne mobijlesne darjodh! Dov eejtegh eah maehtieh vuejnedh magkerh tæjmoeh datne dongkh. Ajve datne jïh healsoestasjovne dov tæjmoen bïjre daejrieh.

Healsoestasjvovne noeride namhtah nuepie dutnjien gïeh 12 jïh 20 jaepiej gaskesne. Daesnie maahtah raerieh, bïhkedimmieh, pryövenassh jïh gïetedalleme åadtjodh, mejtie leah noeri daerpiesvoetide sjïehtedamme. Datne ih daarpesjh dåakterem daesnie utnedh. Jis datne studeente jallh learohke, jïh gåetetjisnie Rossen tjïeltesne årroeminie, dellie maahtah tæjmoem mijjen luvnie åadtjodh.

Daesnie mijjen gaskeviermiesæjroe. Daesnie aaj mahtah mijjen nuepien bïjre lohkedh jïh vuejnedh guktie datne maahtah tæjmoem dongkedh.