Gode resultater fra årets medarbeiderundersøkelse i Røros kommune

Illustrasjonsfoto gode resultater i årets medarbeiderundersøkelse

Hvert andre år gjennomfører vi en medarbeiderundersøkelse for å kartlegge ansatte sine oppfatninger av viktige forhold på arbeidsplassen.

Røros kommune bruker en medarbeiderundersøkelse som heter «10-FAKTOR» – utviklet av KS. Undersøkelsen bygger på omfattende forskning om effektiv ledelse og gode virkemidler for å motivere medarbeidere til å yte best mulig. 10-FAKTOR er en utviklingsorientert medarbeiderundersøkelse, og de ti faktorene er valgt ut basert på flere kriterier med dokumentert effekt.

Resultatene av undersøkelsen kommer i form av en gjennomsnittlig poengsum for hver faktor. Les mer om undersøkelsen på www.10faktor.no.

Gode resultater
Årets resultater fra medarbeiderundersøkelsen viser en positiv utvikling, både når det gjelder generell fremgang, men også sammenlignet med resultatene fra forrige undersøkelse som ble gjennomført i 2016. Ingen av poengsummene er lavere nå enn sist, og vi og har forbedret oss på flere områder. I tillegg ligger Røros kommune på landsgjennomsnittet på 4 av de 10 faktorene.

Én av faktorene vi scorer samme sum som landsgjennomsnittet på, er faktoren «Mestringstro». Denne faktoren måler hver enkelt medarbeider sin tiltro til egen kompetanse og mulighet til å mestre utfordringer i jobbsammenheng.

Resultatene er viktig for videre arbeid
For å sikre videre positiv utvikling for både medarbeidere og organisasjonen, skal vi aktivt jobbe med utvalgte faktorer frem til neste undersøkelse i 2020. Dette er et utviklingsarbeid som vi har vedtatt å fokusere på, og som forankres i hver virksomhet.