Den 10. mars er det lokal UKM på Storstuggu. UKM på Røros bruker å ha mange påmeldte, og tradisjonen tro kommer de aller fleste påmeldinger de to siste ukene før fristen går ut. Men – det er ikke noe å vente med – så her kommer en påminner, kanskje aller mest til voksne som har en ungdom i hus som trenger et lite dytt for å melde seg på.

Hva ER UKM?

UKM (ung kultur møtes, tidligere ungdommens kulturmønstring) er et årlig kulturarrangement som arrangeres i nesten alle landets kommuner. Hvert år er totalt 24 000 ungdommer med i UKM. I UKM kan alle mellom 10 og 20 år melde seg på og vise frem sine interesser. Dette kan f. eks. være sang, musikk, dans, teater, dikt, tegning, skulptur, foto, maleri eller film. Det kan også være noe som ikke så mange driver med, som for eksempel “løse Rubiks kube på under to minutter”, redesign, akrobatikk, geriljabroderi, dataanimasjon, legokunst eller stand-up. Det kan også være ting som mange driver med, som gaming-videoer eller Tic-toc-filmer.

UKM 2019

I år arrangeres UKM søndag 10. mars på Storstuggu, med utstilling i Gropa og scene-/filmforestilling i Falkbergetsalen. Dagen før, lørdag 9. mars, er det det som kalles tekniske prøver (sceneprøver) i Falkbergetsalen og utstillingsrigging i Gropa. På lørdagskvelden er det mat, spill, prat og moro på Ungdommens Hus for alle som har lyst til å henge og bli litt bedre kjent.

Er det en konkurranse?

UKM er ikke en konkurranse i tradisjonell forstand. Men – hvert år velger et fagpanel ut noen ungdommer som skal representere Røros kommune på UKM regionfestival, som i år arrangeres av Ørland kommune. Nedre aldersgrense for deltagelse på regionfestivalen er 13 år. UKM-kontakt og flere voksenpersoner er alltid med som reiseledere.

Kan alle være med?

UKM er både for de som driver med organisert kulturaktivitet, som kulturskole eller foreninger, og de som driver med noe helt på eget initiativ. Det går an å melde seg på alene, eller sammen med noen. UKM er i tillegg helt gratis å være med på!

Hvem arrangerer UKM?

Kulturkontoret arrangerer UKM i samarbeid med ungdommer som har meldt seg på som arrangører og konferansierer.

Går det an å komme og se på, bare?

JA! UKM er også et helt vanlig publikumsarrangement som starter klokken 18.00. Det er gratis inngang for alle under 20 år. Voksne må betale litt.

Kjenner du noen dette kan være aktuelt for?

Mer info og påmelding her: www.ukm.no/roros

Påmeldingsfrist: 4. mars

Mer info: Ta kontakt med UKM-kontakt Ane Linn Haagaas på telefon 924 31 207 eller mail alh@roros.kommune.no