Flyfoto av området rundt Slegghaugan, med en inntegnet blå linje der gangveien skal tråkkes om vinteren, fra overgangen ved Rema 1000 til snødeponiet før Sjøbakken.

Vi skal i vinter prøve ut et tiltak med tråkka trase for fotgjengere langs Falunveien. Tiltaket skal bidra til økt trafikksikkerhet.

Midlertidig gangvei i vinter

Det er et mål om å fullføre byggingen av gang-og sykkelvei parallelt med hovedfartsårene rundt Røros, fylkesvei 30 og 31. Av ulike årsaker ser vi at det tar tid og møter utfordringer. Som et forenklet prøveprosjekt fra i dag, tirsdag 3. mars, legges det tilrette for en løsning langs Falunveien med tråkka snøtrase fra overgangen ved Rema 1000, til Eggagården og opp til snødeponiplassen før Sjøbakken. Håpet er at dette kan være et midlertidig tiltak som blir benyttet av fotgjengere.

Ideen for utprøvingen ved å anlegge gangsti på denne måten, er å bidra til en økt trafikksikkerhet. Mange erfarer at det er utrygt å gå langs Falunveien og krysse gangfeltet over til Ysterhagaen. Tiltaket skjer i samarbeid mellom Røros kommune og Statsbygg/Rørosmuseet. Røros Løypeforening vil så lenge snøforholdene er gode tråkke den gangstien.

Avsatt midler til å forlenge gangveien lang Falunveien

Det jobbes med planer om å forlenge gang-og sykkel fra krysset Falunveien/Ysterhagaveien 50 meter lengre nord og koble denne mot nylig opparbeidet gang-og sykkelvei ved Rema 1000 inn til Ysterhagaen. Røros kommune har avsatt midler til forlengelse av gang- og sykkelveien.

Kontaktpersoner hos oss

Har du spørsmål om tiltaket kan du ta kontakt med Dag Øien, virksomhetsleder tekniske områder, Røros kommune.

Flyfoto som viser hvor den midlertidige gangveien (se blå linje) skal tråkkes i vinter.

Utsnitt av flyfoto der gangveien langs Falunveien skal tråkkes i vinter. Traseen er tegnet inn med en rød linje.

Flyfoto som viser hvor den midlertidige gangveien (se rød linje) skal tråkkes i vinter.