Bygge og bo, Nyheter

Nye dunker – hva det betyr for deg

Den nye ordningen er å gjøre sortering enklere, og hente mer hjemme hos deg. Ordningen starter 1. september 2020.

Det er viktig for oss at overgangen skjer på en smidig og god måte for deg som er innbygger. Vi bidrar gjerne med å finne løsninger som passer for deg og dine naboer.

Nye dunker og poser til matavfall

Alle husstander som skal sortere avfall hjemme får nye dunker innen utgangen av august.

Du får fire dunker:

• en til matavfall (i denne dunken finner du også et informasjonsskriv fra oss)
  • en til restavfall
  • en til glass- og metallemballasje
  • en til papp og papir

Sekker til plastavfall

Plastemballasje skal du fortsatt sortere i den gjennomsiktige sekken.

Du får egne poser til matavfall

De skal du bruke for å unngå at dunken blir grisete, og at posen ikke fryser fast på vinteren. Når du får de nye dunkene ligger posene for matavfall i en av dunkene. Går du tom for poser? Da kan du hente nye på servicetorget i Bergmannsgata 23, og på FIAS sin gjenvinningsstasjon i Havsjøveien.

Du skal ta i bruk nye dunker fra september måned

Vi kjører ut de nye dunkene fra mai til august, men du må vente til september før du begynner å bruke dem.

Hvor ofte blir dunkene tømt?

• Matavfall blir hentet hver 14. dag.
  • Restavfall, papp/papir og plastavfall henter vi hver 4. uke.
  • Glass og metallemballasje blir hentet hver 12. uke.

I tømmeplanen for 2. halvår finner du datoer for de nye rutene. På Fias sine nettsider finner du tømmeplanen.

Du kan velge mellom to typer abonnement, mini og standard

Du får dunker som tilsvarer det abonnementet du har i dag. Trenger du større dunk til restavfallet? Ta kontakt med servicetorget for mer info.

Standardabonnement:

• Restavfall: 240 liter
  • Matavfall: 140 liter
  • Papp og papir: 140 liter
  • Glass- og metallemballasje: 140 liter

Miniabonnement:

• Restavfall: 140 liter
  • Matavfall: 140 liter
  • Papp og papir: 140 liter
  • Glass- og metallemballasje: 140 liter

Naboer kan samarbeide om felles dunker

Dere kan dele en eller flere dunker. Vil dere dele? Ta kontakt med oss så finner vi en løsning på dunkstørrelser og plassering.

Vil du endre abonnementet ditt?

Trenger du et større eller mindre abonnement? Eller skal du dele dunk med naboen? Du kan endre både abonnement og fellesløsninger når den nye ordningen har trådt i kraft. Da vil ditt nye abonnement vil gjelde fra 1. januar eller 1. juli.

Hvor skal dunkene stå?

På hentedagen må dunken stå maks tre meter fra veikanten, med håndtaket vendt mot veien.

Har du lang gårdsvei, kan du velge å ha dunkene fast plassert nærmere veien dersom det er mulig. Noen ønsker også å lage skur til dunkene. Det er viktig at du sjekker hvilke krav eier av veien stiller dersom du plasserer dunker eller skur fast ved veien. Det er for å unngå løsninger som skaper trafikkfarlige situasjoner. Ved kommunal vei må du passe på at skuret plasseres minst fire meter fra veien.

Har du spørsmål om den nye ordningen?

Da kan du ta kontakt med servicetorget på telefon 72 41 94 00. Du kan også sende en e-post til postmottak@roros.kommune.no.

Du finner også mer informasjon om den nye ordningen hos FIAS.