Nyheter, Politikk, Robek

Her kan du følge med på arbeidet med økonomi og omstilling under Robek

foto av småsetran med slagghaugene og røroskirka i bakgrunnen

Røros kommune står i en krevende situasjon, og 28. juni i år ble vi ført opp i Robek-registeret.  Vi ønsker at våre innbyggere og medarbeidere skal få best mulig informasjon om situasjonen og konsekvensene som ligger foran oss. Det skal være enkelt for alle å følge med, og derfor lanserer vi i dag en landingsside på kommunens nettsider – Utvikling og omstilling under Robek.

På denne sida samler vi spørsmål, svar og nyheter slik at det kan bli enklere å følge med – både for innbyggere og medarbeidere. Du får blant annet svar på:

• Årsakene til at Røros er på Robek
  • Hva vi skal gjøre for å komme ut av Robek, og hva Robek er
  • Konsekvenser for innbyggertjenester og utvikling
  • Hvordan vi jobber med å vurdere ulike tiltak
  • Når forslag til tiltaksplan blir lagt ut til høring, behandlet og vedtatt
  • Hvordan medarbeidere involveres i endrings- og omstillingsprosessene

Besøk sida:  Utvikling og omstilling under Robek

Følg med på prosessen

På nettsiden ser du hvor vi er i prosessen. Du kan følge med på arbeidet vi gjør, tiltak og endringer som diskuteres, hva som blir besluttet og hvilke endringer som gjøres i tjenestene.

Hvor i prosessen er vi nå?

Nå jobber politikere, administrasjon og virksomheter med å vurdere ulike tiltak. For å få kunnskap og fakta om konsekvensene av mulige tiltak gjør vi risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS) som blir lagt fram for formannskapet. Dette betyr ikke at tiltakene blir foreslått og besluttet. I denne fasen blir noen tiltak forkastet, andre utreder vi videre.

De endelige tiltakene legges fram 7. november. Da legger kommunedirektøren fram forslag til tiltaksplanen som del av handlings- og økonomiplanen (HØP) for formannskapet. De gjør eventuelle endringer og vedtar at HØP legges ut til høring (offentlig ettersyn). Da kan alle innbyggere og andre gi sine innspill. Når HØP sendes til kommunestyret 28. november legges alle høringsinnspill med som vedlegg til saken.

Alle vil merke endringene

Den økonomiske situasjonen er krevende, og vi står overfor omfattende endringer og omstillingsprosesser for å etablere en varig og sunn driftsøkonomi.

Som innbygger vil du også merke omstillingene vi må gjøre i større eller mindre grad. Også lovpålagte tjenester kan bli berørt.

Rett spørsmål og kritikk mot lederne – ikke medarbeidere

Våre medarbeidere gjør sitt ytterste i en krevende situasjon og vi oppfordrer til forståelse og raushet overfor dem du møter i tjenestene.

Har du spørsmål, ønsker eller kritikk til kommunen? Da kan du ta direkte kontakt med kommunedirektøren eller ordføreren. Det er ledelsen som er ansvarlige for valgene vi nå må ta.