Nyheter, Politikk

Røros kommune er registrert i ROBEK

Røros kommune er 28 juni 2024 ført opp i ROBEK-registeret av Kommunal- og distriktsdepartementet. Det kommer fram av Statsforvalterens nyhetssak. I deres nyhetssak kan du lese mer om hva dette handler om, og hva det vil bety for oss, rent formelt.

Bakgrunn

Det har siden tidlig i år vært kjent at vi ville komme inn på listen da en av kriteriene er merforbruk over 3 % av driftsinntektene. På det tidspunktet fortsatte arbeidet med å iverksette tiltak for å dekke inn merforbruket, i tillegg til å begrense merforbruk også for 2024. Formannskapet har også etter vedtak i kommunestyret i handlings- og økonomiplanen, arbeidet med ulike tiltak, både på inntekts- og utgiftssiden, der også administrasjonen bidrar med kunnskapsgrunnlag.

Endrede tjenester – og bortfall av tjenester

Omstilling og utvikling har de siste ti årene vært en del av den ordinære driften. Konkret knyttet til situasjonen vi er i nå, så er det allerede mye under arbeid i virksomhetene, sammen med tillitsvalgte. Formannskapet har også etter jul hatt kontinuerlig arbeid med endringer i struktur og tiltak både på utgifts- og inntektssiden.

Dette er imidlertid bare starten, og det kommer til å bli svært tøffe tak framover. Selv om det er planlagt at merforbruket skal dekkes inn over 3-4 år for å sikre en realistisk gjennomføring, er det likevel snakk om store endringer over tid for å få etablert en sunn driftsøkonomi. Vi er nødt til å forberede oss alle sammen på at vi ikke får de samme tjenestene i framtida som i dag, og/eller at de kommer vil være annerledes organisert, at de er redusert i omfang eller også tatt bort. Det viktige budskapet uansett er at vi skal gjøre det vi kan for å sikre fortsatt gode tjenester i Røros kommune. Mange vil uansett kjenne på at dette vil bli utfordrende.

Godt samspill og god kommunikasjon avgjørende

Godt samspill mellom politikk og administrasjon er avgjørende for at vi skal få til dette. God samhandling med tillitsvalgte er også svært viktig. Samtidig er det viktig å ha god kommunikasjon om utfordringene overfor innbyggere og andre samarbeidsaktører, våre brukere av tjenester og våre samarbeidspartnere. Vi skal bruke de arenaene vi har på en målrettet måte, og vil ikke minst komme til å benytte nettsiden vår. I tillegg til at vi har flere medier på Røros som vi håper på fortsatt godt samarbeid med slik at vi kan få gitt god informasjon ut også fra disse kanalene.

Langsiktighet

Vi har i mange år hatt god kultur for å hente kunnskap og erfaringer fra andre kommuner og aktører, og det skal vi fortsette med. De lange linjer og de langsiktige målene våre nedfelt i blant annet kommuneplanens samfunnsdel, skal fortsatt være en rettesnor. Ansvaret for å bringe økonomien vår i balanse, er fortsatt kommunen sitt ansvar, selv om vi nå er på listen sammen andre kommuner, i ROBEK. Vi skal komme oss ut igjen.

For ytterligere informasjon – kontakt:

Tjïelten åejvie / Ordfører Isak V. Busch

Tjïeltedirektööre / kommunedirektør Kjersti Forbord Jensås