Blog

Bygge og bo, Nyheter, Politikk, Robek

Slik er de nye rutinene for brøyting i Røros kommune

Bilde er tatt fra toppen av ei vet i gata, det er mørkt ute. Nederst i veta står det en shoovel.

Denne vinteren innfører vi nye rutiner for når vi skal brøyte og strø veiene i kommunen, og hvilke vinterveier som kan stenges helt eller i perioder. Beslutningen om ny norm for vedlikehold av vinterveier er ett av flere tiltak som kommunen nå gjør for å oppnå et sunt og varig driftsnivå.

Ny rutiner gir bedre forutsigbarhet for deg som innbygger

Du vil kanskje merke at brøytemønsteret endrer seg litt. Tidene for når vi brøyter er endret både på hverdager og helligdager, og vi har satt nye grenser for når vi skal brøyte, snødybden.

Den nye normen sier også noe om hva vi ber deg om å gjøre, som trafikant og som huseier/beboer, og hva du kan forvente av oss når vi brøyter og når værforholdene er krevende.

Her kan du lese den nye normen/standarden for vintervedlikehold

Den nye normen gjelder bare de kommunale veiene. Fylkesveiene er det fylkeskommunen som brøyter og strør, etter sine standarder.

Hvor finner du informasjon om brøytenormen?

Informasjon om nye rutiner er viktig for deg som er innbygger. Hva kan du forvente av oss? Hva betyr det for deg?

Rutinen for brøyting ligger nå fast på kommunenes nettsider under Vei slik at du når som helst kan finne dem når du lurer på noe. På samme side ligger den også som en pdf-fil som du kan skrive ut. Hvis du ikke har internett, kan du får hjelp hos servicetorget til å finne den nye brøytenormen.

Vinterstengte veier (oppdatering 13. desember)

  • Korssjøveien blir vinterstengt, fra snuplassen og inn til Korssjøen. Fra vintersesongen starter og fram til 15. mars hvert år blir denne strekningen ikke brøytet. Strekninga fram til snuplassen brøytes hele vinteren og er alltid åpen for alle fastboende.
  • Olavsgruvveien stenges kun i perioder med mye uvær. Veien er ellers åpen hele vinteren.

Hvorfor endrer vi rutinene?

Med den nye normen kan vi bruke mannskapene og pengene på en bedre måte enn tidligere og vi unngår overtid, lange og uforutsigbare arbeidsdager, når dét ikke er nødvendig – uten at det går utover sikkerheten på de kommunale veiene.

Vi har sett på hvordan vi brøyter i dag, og funnet at vi kan gjøre det mer effektivt. Vi har hatt et høyt driftsnivå, og lav terskel for å brøyte, også på kveld, natt og helgedager.

– Når vi endrer rutinene og innfører en høyere terskel for brøyting, så er vi klar over at det kan oppleves som en lavere servicegrad, men det koster også veldig mye å opprettholde så høyt servicenivå, sier Astrid Sundfær, avdelingsleder teknisk drift.

– Å ivareta sikkerheten på veiene har vært et absolutt krav, når vi har utarbeidet de nye rutinene, og vi er sikre på at de nye rutinene over tid vil oppleves som gode både for våre innbyggere og for oss», legger hun til.

Tiltak knyttet til Robek-situasjonen

Bakgrunnen for å endre brøytenormen var oppdraget som kommunedirektøren fikk av formannskapet i august, som var å undersøke potensialet for innsparinger innen vedlikehold av veier; snøbrøyting og løpende vedlikehold. Formannskapet og administrasjonen har siden januar undersøkt en rekke mulige tiltak innen alle virksomheter, for å ta ned driftsnivået i de kommunale tjenestene.

X