Kultur, idrett og fritid, Nyheter

Giesie Plaassjesne/Sommer-Røros: Informasjon

Giesie Plaassjesne/Sommer-Røros sørger for å gi barn og unge spennende, mestringsfylte og gode opplevelser i sommerferien. I år har ordningen fått støtte fra Bufdir.

Giesie Plaassjesne/Sommer-Røros

For tredje året på rad jobber Røros kommune med en aktivitetsoversikt for barn og unge i sommerferien. Nytt av året er at aktivitetsoversikten har fått et navn både på samisk og norsk: Giesie Plaassjesne/Sommer-Røros. Målet med Giesie Plaassjesne/Sommer-Røros er å sørge for at barn og unge har spennende, mestringsfylte og gode opplevelser i sommerferien. Aktivitetene skal være gratis, eller ha svært lav egenandel.

Trykk her for å se hvilke aktiviteter du kan være med på i sommer (oppdateres fortløpende).

Tilskudd fra Bufdir

Noe annet som er nytt av året, er at kommunen har fått midler fra Bufdir til sommeraktivitetene. Og ikke bare til årets aktiviteter, men 80 000 kroner hvert år i tre år framover. Dette er svært gledelig, da det gir et større handlingsrom i planleggingen av sommeraktivitetene. I tillegg gir den treårige støtten muligheten til forutsigbarhet som kan sørge for at Giesie Plaassjesne/Sommer-Røros kan få bli etablert som noe fast og kjent for barna.

De unges stemme blir hørt i planleggingen

Alle elever i grunnskolen i Røros kommune har fått anledning til å sende innspill på hvilke aktiviteter de ønsker å drive med i sommer. Spørreundersøkelsen er fortsatt åpen, og kan besvares via MinSkole-appen. Disse innspillene vil ligge til grunn i planleggingen av sommeraktiviteter.

Oppfordrer til å arrangere aktivitet

Kommunen håper på at mange har mulighet til å stille med aktivitet også i år. I de to foregående årene har flere lag og organisasjoner stilt opp med ulike aktiviteter gjennom sommeren, i tillegg til både kommunale og private aktører. I fjor kunne barn og unge blant annet være med på aktiviteter både innen idrett og friluftsliv, som for eksempel speiding og fisking, og kunstneriske aktiviteter som billedkunst og musikk.

Ta kontakt med kulturkontoret om du/dere ønsker å stille med aktivitet i sommer:

Caroline Oksdøl Søberg
Konsulente kultuvre/kulturkonsulent