Kultur, idrett og fritid, Nyheter

Nå kan du søke midler fra Bufdir til inkludering av barn og unge

silhuettene av fire barn som holder hender og hopper

Offentlige instanser, frivillige organisasjoner og private aktører kan søke om tilskudd til aktiviteter rettet mot barn og unge som av ulike grunner står i fare for å havne i utenforskap. I statsbudsjettet for 2025 er det foreslått bevilget 758,3 millioner til tilskuddsordningen. Omtrent 250 millioner går til flerårige prosjektet bevilget tidligere år, noe som gjør at tilgjengelige midler for søknader for 2025 er omtrent på 508,3 millioner. Årets søknadsfrist er 1. november.

Hva er målet for denne tilskuddsordningen?

Målet med ordningen er å legge til rette for at alle barn og unge skal ha mulighet til mestring og samfunnsdeltakelse. Med samfunnsdeltakelse menes tilknytning til fritidsaktiviteter, kulturliv, utdanning, organisasjonsliv og arbeidsliv, samt demokratisk deltakelse.

Hva kan man søke tilskudd til?

Ordningen har 12 ulike aktivitetstyper man kan søke midler til:

• Kultur-, fritids- og ferieaktivitet
  • Jobbtilbud og veiledning
  • Utstyrssentral
  • Lokal fritidskasse
  • Kultur- og aktivitetskort
  • Aktivitetsguide
  • Ungdomslos
  • Åpen møteplass
  • Utprøving av arbeidsmodell
  • Koordinering av lokalt arbeid
  • Annen lokal aktivitet
  • Sentralledd frivillige organisasjoner – aktivitet i minst fem kommuner

Når er det søknadsfrist, og hvor søker man?

Søknadsfristen for ordningen er 1. november. Mer informasjon om alle aktivitetstyper og hvor man søker, finnes på Bufdir sine sider: Tilskudd til inkludering av barn og unge.

Har du spørsmål rundt ordningen og søknaden?
Ta kontakt med knutepunktfunksjonen i Røros kommune:
Kulturkonsulent
Caroline Oksdøl Søberg