Bilde av forsiden til Røros kommunes hjemmeside

I dag lanserer vi Min side her på våre nettsider. Min side er en felles portal og inngangsport på nett for deg som er innbygger i Røros kommune. Her har vi samlet de viktigste lenkene, informasjonen og tjenestene fra det offentlige – alt på ett sted.

Hva er Min side?

Min side er en nettside som skal gjøre det lettere for deg som innbygger å finne frem til det som er viktig for deg. Du logger deg inn med din elektronisk ID og får tilgang til viktig informasjon om tjenester som Røros kommune og andre i det offentlige tilbyr.

Du kan oppleve at selv om du allerede har logget inn på Min Side med elektronisk ID, kan du bli bedt om å logge inn en gang til dersom du skal benytte deg av en tjeneste. Grunnen til dette er at noen av tjenestene er levert av eksterne aktører som trenger en ekstra bekreftelse på at du er du.

Du finner Min side her på nettsiden vår – klikk på Min side-ikonet oppe i høyre hjørne.
Du kan også åpne Min side her.

Hvilken tjenester finner jeg på Min side?

På Min side finner du både tjenester levert av Røros kommune, og tjenester fra andre offentlige aktører.

Du finner blant annet:

• Min eiendom – oversikt og informasjon om din eiendom
  • Tilgang til SchoolLink – for deg som har barn i skolen
  • Tilgang til MyKid – for deg som har barn i barnehage
  • Tilgang til helsenorge.no – for å bestille legetime, fornye resept m.m.
  • Tilgang til ulike søknadsskjemaer som både kan lastes ned og sendes elektronisk

Bli en digital borger!

Har du ikke elektronisk ID eller mangler du en digital postkasse? På Min side finner du alt du trenger for å bli en digital borger. Du kan:

• skaffe deg elektronisk ID (det vil si MinID, BankID, Buypass eller Commfides)
  • opprette en digital postkasse
  • oppdatere din kontaktinformasjon

Elektronisk ID er et identitetsbevis som bekrefter at du er den du utgir deg for å være, og er nødvendig for å få utført tjenester fra stat og kommune på nett.
Digital postkasse er en trygg og sikker måte for å motta og oppbevare post fra det offentlige. Du får alt på ett sted. I tillegg sparer du miljøet og bidrar til å redusere offentlige utgifter!

Nyttige lenker – også for næringsaktører

På Min side kan også næringsaktører finne lenker til viktige tjenester. For eksempel; søknad om skjenkebevilling, søknad om serveringsbevilling og link til landbruksdirektoratets skjemaer.

Mer vil komme på Min side

Nettsiden er under kontinuerlig utvikling, og du vil finne nye lenker på Min side etter hvert som tjenester blir tilgjengelig digitalt.

Vi håper du også synes det blir enklere når du finner viktig informasjon og tjenester – på ett sted!