Folkehelsetips

Folkehelsetips

Folkehelsen handler om livene vi lever. I klasserom og klatrestativer. På arbeidsplasser og idrettsplasser. Rundt middagsbordet og i blandakoret. Folkehelsen skapes i hele samfunnet.

Folkehelsearbeid er å skape gode oppvekstsvilkår for barn og unge, forebygge sykdom og skader, og utvikle et samfunn som legger til rette for sunne levevaner, beskytter mot helsetrusler og fremmer fellesskap, trygghet, inkludering og deltakelse.

Bruk løypenettet til Røros tur-og løypeforening.

Benytt vinterferien til å prøve ut løypenettet til Røros tur-og løypeforening. Med 200 km preparerte skiløyper i kommunen vår, finnes det terreng som passer alle, uansett ferdigheter. Se www.rorosloypeforening.net for status på kjørte løyper. #renturglede

Husk å bytte batteri i røykvarsleren!

1.desember er røykvarslerens dag. Mange av boligbrannene i Norge oppstår om vinteren, og desember er den måneden som er mest utsatt. Husk derfor å benytte 1.desember til å bytte batteri i røykvarsleren. Et lite tiltak som gjør at du går ei tryggere førjulstid i møte.

Besøk Ungdommens Hus

Ungdommen vår oppfordres til å ta turen innom Ungdommens Hus. Det at de unge treffes, prater sammen og skaper nye relasjoner, er den viktigste fritidsklubbfaktoren for å skape trivsel, trygghet og toleranse. Det stilles ingen krav til prestasjoner og ferdighetsnivå, men positive aktiviteter på fritiden bidrar til å få de unge vekk fra negative miljøer. De unges ressurser styrkes gjennom gode muligheter og utfordringer, samt at det er et rusfritt og forebyggende hus. Konserter, Musikkbrakka, teateroppsetninger og diskotek er eksempler på arrangementer ved Ungdommens Hus.

Bli med på Artut kulturfest!

Denne uka tilbyr Artut kulturfest mer enn 60 muligheter til å oppleve dans, musikk, foredrag, teater, mat, film, litteratur, fortelling, visuell kunst og dans. Her finnes kilder til både store opplevelser, læring og aktivitet – og til både inspirasjon, samtaler og fest.

Bli med på Skistuggu opp!

Søndag 21.okt arrangerer Røros IL Friidrett, Skistuggu opp. Løpet starter nederst i Skistugguveien og går hele veien opp til Skistuggu, hvor det blir premiering og åpen kafé. Det blir konkurranseklasse og trimklasse uten tid, samt barneløp på toppen. Arrangementet er gratis og passer for hele familien. Start kl 12.00.

Bruk biblioteket ditt!

Det er godt dokumentert at lesing er helsefremmende. Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag viser blant annet at det finnes klare koblinger mellom god psykisk helse og kulturelle opplevelser. Bibliotekenes lavterskeltilbud sørger for at det store flertallet av befolkningen kan dra nytte av gratis kunst og kultur.
Lesing er positivt for læring, og essensielt i utviklingen av empati. Bibliotekene er i tillegg viktige og inkluderende møteplasser og sosiale arenaer i lokalsamfunnet.

Hverdagsaktivitet og transporttrening

«Jeg har ikke tid til å trene» - den har vi vel både hørt og sagt. Hva om man kan kombinere fysisk aktivitet og et gjøremål? I stedet for å bruke x antall minutter i bil til og fra jobb per uke – hva med å erstatte disse minuttene med gåing, jogging eller sykling?

Dans mer!

Dansing er bra for den fysiske kondisjonen, og det krever også mental trening, da du både må huske trinn og følge takten. I mange tilfeller innebærer også dansing sosial aktivitet, som vi jo vet er bra for helsa! Visste du forresten at dans kan være god forebygging mot demens?

Prøv deg på stolpejakta!

Stolpejakta går ut på å finne stolper i nærmiljøet som er avmerket på et kart. Stolpene er av tre og er ca 1 m høye. Du velger selv hvor mange stolper du ønsker å finne og registrere. På Røros finnes det 46 stolper i nærheten av sentrum. Kart kan du få ved Destinasjon Røros eller på Frivilligsentralen. Tilbudet er gratis og passer fint som en aktivitet både for store og små.

Bidra frivillig!

En amerikansk studie har vist at frivillig arbeid kan knyttes opp mot redusert depresjon, bedre helhetlig helse, psykisk velvære og færre fysiske begrensinger. Spesielt eldre med kroniske helseplager drar fordeler fra frivillig arbeid – blant annet er antallet hoftebrudd lavere hos eldre som jobber frivillig, sammenliknet med de som ikke deltar i slike aktiviteter. Så – bli med på dugnad, og spar hofta!

Lek mer!

Røros IL oppfordrer voksne til å bli med barna i leken, uansett om det er ute, inne, idrett eller annen lek. Ta de med på ting, og vær delaktig. La barna teste de ulike organiserte aktivitetstilbudene, ta barna med på tur, gå på en liten oppdagelsesferd i nabolaget, lag en skattejakt, hopp på trampoline, stå på hender, kast ball, lek sisten og stiv heks, osv. Ikke bare er dette sunt for liten og stor, men det skaper også gode opplevelser og minner. Husk: Kroppen er skapt for bevegelse!

Bruk parken på sykehjemmet

Fysioterapitjenesten slår et slag for parken på Sykehjemmet i Øverhagaen. Området kan brukes som en kort tur fra sentrumsområder og er en fin arena for bevegelse, mosjon, trening og sosiale sammenkomster. Ta gjerne med barna for å leke, balansere og benytte seg av en ukjent perle på Røros Sykehjem. I tillegg er det fine asfalterte gangstier mellom TFF, Sykehjemmet, LHL-boliger, Rema og LHL-klinikkene Røros.

Turbenker

Djupsjølia Ungdomslag har turbenker plassert på strategiske turmål rundt omkring i bygda. Benkene står på Solliberget, Svendsvola, Sommerhøgda, Rådlausfjellet og ved Løvnesbua. Her er det muligheter for en fin tur i åpent terreng både for store og små.

Gå på konsert

Gå på konsert er oppfordringen fra virksomheten kultur og fritid. Ved å sammenligne opplysninger om deltagelse i kulturelle aktiviteter med helseopplysninger, har forskere funnet at mennesker som benytter seg av kultur i en eller annen form opplever bedre helse, er mer tilfreds med livet sitt og har mindre forekomster av angst og depresjon, sammenlignet med folk som ikke er så opptatt av kultur. Så gå på en konsert – det er bra for helsa!

X