Skole

Skole

Her finner du felles informasjon om skolestart, skoleruter, skoleskyss, bestille drikke, samisk undervisning og mer som gjelder for alle skolene i Røros kommune.

Har du spørsmål om en skole?

SIST OPPDATERT: 13.02. 2025 - 11:12
[easy-social-share]

Elev i Røros kommune

  • Elever som skal starte på 1. trinn får en e-post med brev om hvilken skole de skal begynne på, i januar/februar.
  • Elever som skal flytte sender en e-post til rorosskole@roros.kommune.no, når dere vet hvor dere skal bo.
  • Har eleven rett til skoleskyss, må foresatte søke om dette i appen Min Skole – Foresatt.
  • Foresatte og skole bruker Min skole – foresatt og Visma Flyt Skole for å sende meldinger, se informasjon og sende ulike søknader
  • Røros skole er den største skolen i kommunen med barne- og ungdomsskole, fra 1. til 10. trinn.
  • Brekken skole og Glåmos skole er fådelte barneskoler fra 1. til 7. trinn, der elevene får undervisning i  aldersblandede grupper.

Kommunikasjon – foresatte og skole

Foresatte og skole bruker Visma Flyt Skole for å kommunisere med hverandre. Foresatte kan bruke:

  • app’en Min Skole – foresatt, som du laster ned til din mobiltelefon eller nettbrett
  • nettsiden Visma Flyt Skole, der du logger inn på  Visma foresattportal via PC eller Mac
Slik bruker du Min skole og Visma flyt skole

I mobilapp’en “Min skole – foresatt” kan du:

  • motta og sende meldinger mellom skole og hjem
  • registrere kortere fravær, for eksempel ved sykdom
  • se ukeplan og informasjon om aktivitetene
  • se barnets karakterer dette og tidligere skoleår (ikke fra tidligere skoler)
  • se informasjon knyttet til SFO-opphold og SFO tilstedeværelse
  • registrere beskjeder mot SFO tilstedeværelse
  • besvare samtykker
  • se skriftlige vurderinger registrert på barnet
  • sende gruppemeldinger
  • kobling til foresattportal for formelle søknader og andre relevante prosesser

I foresattportalen på Visma Min Skole kan du:

  • søke om permisjon fra fire dager og mer
  • søke om skoleskyss
  • søke om redusert betaling i SFO
  • søke om, endre eller si opp SFO-plass
  • se dine søknader (historikk)
  • svare på digitale spørreskjema
  • få oversikt over barnets fravær
  • se elevens dokumenter, samt dokumenter og lenker fra skolen

Se denne videoen: Skole-app for grunnskolen | Skole-hjem dialog | Visma Min Skole

Last ned appen fra Google Play eller App store

  • Appen “Min skole – foresatt” laster du ned på din mobiltelefon fra Google Play-butikken (Android) og App Store (IOS/Apple).
  • For at appen skal fungere, må du være registrert med fullt fødselsnummer i Visma Flyt skole og ha en kobling mot barnet ditt. Mobiltelefonen må ha minimum iOS 11.0 (Apple) eller Android 6.0 Marshmallow.

Slik logger du inn i “Min skole- foresatt”

  • du logger inn via ID-porten første gang du bruker appen
  • velg Røros kommune i listen over organisasjoner
  • lag en egen pin-kode for daglig bruk av appen

For å få push-varsler: Det er viktig at du ikke logger helt ut av appen mellom hver gang, men lukker appen etter bruk. Hvis du logger helt ut, vil du ikke få push-varsler fra appen.

Hvor fort får du svar på meldinger du sender i appen?

Spørsmål og beskjeder bør sendes i god tid, da det kan ta noe tid før den blir lest. Ingen ansatte sitter og arbeider opp mot meldeboka hele tiden.

  • Meldinger du sender før klokka 7.45, blir lest før klokka 8.00
  • Avtaler med egne barn bør være klargjort før skoledagen starter da det ikke er sikkert at noen får lest eventuelle endringer i undervisningstiden.

Meldinger som haster

Ring skolen hvis du trenger å gi en beskjed til skolen før skoledagen slutter. Meldinger du sender i appen, blir vanligvis lest neste morgen.

Undervisning på samisk

  • Elever får undervisning i samisk enten som førstespråk, eller som andrespråk.
  • Elever på 1. til 10. trinn får samisk språkundervisning og samisk undervisning i enkelte fag på sin skole. Samisk undervisning i de øvrige fagene får de gjennom fjernundervisning.
  • Alle elever får tilbud om språk- og kultursamlinger. Hver samling er på tre dager, og er et viktig treffpunkt for samiskspråklige elever
Samisk opplæring og undervisning

Vi er en samisk forvaltningskommune
Vi har et spesielt ansvar for å ivareta og fremme samisk språk og kultur, og skal tilby opplæring i samisk språk i etter opplæringsloven. Elevene får undervisning i samisk enten som førstespråk eller som andrespråk, tilpasset sin bakgrunn og sitt behov.

Røros skole er en sørsamisk ressursskole
Elever på 1.-10. trinn får samisk undervisning: i språk og på samisk i enkelte fag. Elevene får undervisning i samisk enten som førstespråk, eller som andrespråk.

  • Elever som har samisk som morsmål eller dagligspråk, eller som bruker det aktivt i hjemmet eller i nærmiljøet, kan kan få samisk som førstespråk
  • Elever som ikke har samisk som sitt daglige språk, men som ønsker å lære språket og styrke sin tilknytning til den samiske kulturen, kan få samisk som andrespråk

Språk- og kultursamlinger
Alle elever får tilbud om språk- og kultursamlinger. Dette er viktige treffpunkt for elever som får samiskspråklig opplæring. I det sosiale fellesskapet knyttes det viktige relasjoner og det virker identitetsbekreftende. Elevene opplever å være i majoritet. Samlingene er i samarbeid med Aajege språk- og kompetansesenter.

Mer informasjon

Undervisning til elever i andre kommune
Lærerne ved Røros skole underviser også elever i andre kommuner som har rett til samisk språkopplæring. Opplæringen ved skoler utenfor kommunen skjer gjennom fjernundervisning (ved hjelp av IKT) eller en ambulerende lærer som reiser til elevens skole og underviser i klasserommet. Trenger din skole fjernundervisning? Ta kontakt med Alfhild Myre på alfhild.myre@roros.skole.no.

Svar på vanlige spørsmål

Hvilken skole tilhører barnet ditt?

Elever på 1. til 7. trinn

  • Elevene får plass på den skolen som ligger nærmest der de bor (nærskoleprinsippet). Det er kommunen som fordeler elevene på de tre barneskolene; Røros, Glåmos og Brekken. Bostedsadresse er elvens folkeregistrerte adresse.
  • Før elevene begynner på første klassetrinn får dere en e-post med brev om hvilken skole barnet tilhører.
  • Elever og foresatte som flytter til vår kommune, tar kontakt med skolen på rorosskole@roros.kommune.no, når dere vet hvor dere skal bo.

Elever på 8. til 10. trinn

  • Elever på 8. til 10. klassetrinn får plass på ungdomsskolen på Røros skole.

Søke om å gå på annen skole (1.-7. trinn)

  • Ønsker eleven å få plass på en annen skole enn sin nærskole, kan dere søke om dette i appen Min Skole – Foresatt.
  • Det er kommunen som behandler søknaden, og det er kommunen som avgjør om eleven får bytte skole.
  • Hvis det nye skolevalget gjør at kostnadene ved skyss øker, må foresatte normalt dekke merkostnaden.

Aktuelle lover

Søk om skoleskyss

Gratis skoleskyss dekkes bare til og fra nærskolen, og bare for elever som er bosatt i Røros kommune.

Hvem kan søke om gratis skoleskyss?

  • førsteklassinger som bor mer enn 2 km fra skolen
  • elever på 2. til 10. trinn som bor mer enn 4 km fra skolen
  • elever med legeattest
  • elever med særlig farlig skolevei
  • (jfr. opplæringslovens § 7-1)

Gratis ringbuss for førsteklassinger på Røros skole

Førsteklassinger på Røros skole som bor langs ruta til ringbussen, reiser gratis med denne. Førsteklassinger som bor mindre enn 2 km, kan også søke om å reise med ringbussen. Kart med stoppestedene til ringbussen finner du i mobilappen Min skole – Foresattportalen, under dokumenter og ressurser

Når får du ikke gratis skoleskyss?

  • til og fra skolefritidsordning (SFO)
  • når dere har valgt å søke eleven til en annen skole enn nærskolen der eleven bor
  • elever i grunnskolen, som er bosatt i andre kommuner enn Røros kommune

Slik søker du

  • Logg inn i nettversjonen av Visma Flyt Skole via PC eller Mac nettsiden
  • Via appen Min skole på mobiltelefon, logger du inn på Foresattportalen

Når skolen har behandlet søknaden din, får du svar i VismaFlyt Skole.

Skoleskyss er en tjeneste fra fylkeskommunen

Det er fylkeskommunen har ansvar for å organisere og finansiere skoleskyss for elever i grunnskolen.

Retningslinjer, lover og regler for skoleskyss

Skoleveien for 1. og 2. trinn (Trygg trafikk)

Søke om permisjon fra undervisningen

Slik søker du om permisjon:

Søknaden må sende senest 3 uker før permisjonen skal starte. Det tar inntil tre uker fra du sender søknaden, til du får svar.

  • For 1-3 dager:
    Send en melding til elevens kontaktlærer via appen Min skole – foresattportalen
  • For 4 dager eller mer:
    Logg inn i mobilappen Min skole – foresattportalen, og fyll ut og send Søknad om permisjon

Slik behandler vi søknaden

Skolen kan gi permisjon dersom det ikke går ut over elevens læring. Alle søknader vurderes individuelt, etter disse kriteriene:

  • Når vi mottar en søknad om permisjon, vurderer vi hvordan fraværet påvirker elevens læringsutbytte.
  • Vi legger også vekt på at foresatte sørger for at eleven får den nødvendige opplæringen, slik at eleven kan følge undervisningen etter permisjonen
  • Elever kan ikke få permisjon under nasjonale prøver, statlige kartleggingsprøver, eksamener og andre terminfestede prøver, som er viktige for å vurdere elevens faglige nivå
Individuell tilrettelegging

Trenger ditt barn individuell tilrettelegging?
Da kan du ta kontakt med barnets kontaktlærer.

Når får eleven individuell tilrettelegging?

Elever har rett til individuell tilrettelagt opplæring dersom de trenger det for å få et tilfredsstillende utbytte av opplæringen:

  • når de overhodet ikke har utbytte av et ordinært undervisningsopplegg
  • når de har noe utbytte, men det ikke er tilfredsstillende

Det er elevens individuelle behov som avgjør om en elev skal ha individuell tilrettelegging, ikke spesifiserte diagnoser. Elever uten diagnose kan behov og rett til tilrettelagt opplæring. Det er heller ikke alle elever som har en gitt diagnose, som har behov for tilrettelegging.

Det er ikke bare elever med lærevansker og konsentrasjonsvansker som har rett til tilrettelagt opplæring. Elever som av andre årsaker ikke får et tilfredsstillende utbytte av opplæringen, har også rett til tilrettelegging. Et eksempel er elever som på grunn av sykdom ikke kan delta i opplæringen på skolen. De kan få tilrettelagt opplæring i form av opplæring i hjemmet.

Mer informasjon

Elever skal ha et trygt og godt skolemiljø

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Ingen elever skal oppleve mobbing eller annen krenkende adferd i skolen.

Alle som jobber på skolen skal følge med på at elevene har det bra. En voksen som vet om, eller tror, at en elev blir mobbet eller ikke har det bra, skal:

  • gripe inn og stoppe krenkelsen med en gang, hvis det er mulig
  • si ifra til avdelingsleder, eller rektor
  • undersøke det som har skjedd

Avdelingsleder på skolen, har ansvar for å lage en plan og sette inn tiltak for at eleven igjen får det trygt og godt på skolen. Avdelingsleder skal også informere eleven og deg som forelder om hva som blir gjort, og du og barnet ditt har rett til å bli hørt. Dette kalles for skolens aktivitetsplikt. Skolen skal ta hensyn til barnets beste i alle vurderinger.

Blir en elev mobbet eller krenket av en lærer eller andre som jobber på skolen, har skolen et ekstra ansvar for å følge opp saken. Rektor følger opp saken videre, og varsler skoleeier.

Mer informasjon

I utdanningsdirektoratets informasjon til elever og foreldre om skolemiljø kan du lese mer om:

  • Regelverk om skolemiljø og nulltoleranse mot mobbing
  • Hvordan skolen sørger for at elever har det trygt og godt på skolen
  • Hvordan melde en sak til statsforvalteren
  • Informasjon til elever og foreldre på flere språk

Du kan også lese Røros kommunes plan for et trygt skolemiljø:

Mobbekontakt og mobbeombud

Mobbekontakt i Røros kommune

Mobbekontakten er en uavhengig ressursperson som elever og foresatte kan ta kontakt med hvis de opplever mobbing.

Mobbekontakt i Røros kommune folkehelsekoordinator Cathrine Berglund Andersson
cathrine.andersson@roros.kommune.no
telefon: 98 41 21 32

Mobbeombudet i Trøndelag

Mobbeombudet skal bidra til at barn og unges rett til utdanning og et trygt og godt læringsmiljø blir ivaretatt. Foreldre, foresatte og andre støttepersoner til elever i grunnskolen, kan ta kontakt med mobbeombudet

Les mer og ta kontakt med mobbeombudet i Trøndelag

Elevforsikring

Etter opplæringsloven § 13-3b, plikter kommunen å sørge for ulykkesforsikring for elevene. Den obligatoriske elevforsikringen gjelder for alle elever i skoletiden. Den lovpålagte forsikringen dekker nødvendige utgifter til behandling og erstatning ved død eller varig medisinsk invaliditet, men ikke ødelagte gjenstander.

Når det skjer en skade, skal dette dokumenteres skriftlig med dato. Dokumentasjonen legges i barnets elektroniske mappe, VFSS. Ved mindre skader skal ikke forsikringsleverandøren kontaktes eller skademeldingsskjema sendes inn. Dokumentasjonen i barnets mappe er tilstrekkelig om skaden får komplikasjoner senere.

Det er kun ved større skader at skadeskjema sendes leverandør.

Skade på briller og andre eiendeler

Elevforsikringen dekker ikke skade på briller, mobiltelefoner og andre eiendeler elevene har med seg på skolen. Hovedregelen er derfor at erstatning for skader på elevenes eiendeler må vurderes etter vanlige erstatningsrettslige regler. Disse reglene finner du i lov om skadeserstatning i skadeserstatningsloven.

Her kan du lese mer om disse reglene: http://lovdata.no/lov/1969-06-13-26 

Det er ingen bestemmelser som sikrer at skadelidte automatisk erstatning fra den som har forårsaket skaden. For å få rett til erstatning, må erstatningsvilkårene være oppfylt. Når vilkårene ikke er oppfylt må skadelidte selv, eller skadelidtes egen forsikring, bære kostnadene.

Vilkår for erstatning
Man kan bare kreve erstatning hvis alle vilkårene for erstatning er til stede. Det er med andre ord ikke tilstrekkelig å kunne identifisere den eleven som har forvoldt en skade, men man må også kunne sannsynliggjøre at erstatningsvilkårene er oppfylt.

Vilkårene for å kunne kreve erstatning er:

  • Ansvarsgrunnlag – Hovedregelen er at den man krever erstatning fra må ha forårsaket skaden ved uaktsomhet eller forsett. Det vil si at skaden er forårsaket bevisst, med vilje eller ved uforsiktighet.
  • Økonomisk tap – Skaden må medføre et økonomisk tap for skadelidte.
  • Årsakssammenheng – Det må være en årsakssammenheng mellom uaktsomheten og skaden.

Barns erstatningsansvar

Skadeerstatningsloven § 1-1 regulerer barns erstatningsansvar. Etter denne bestemmelsen plikter barn og ungdom under 18 år:” å erstatte skader som de volder forsettlig eller uaktsomt, når det er rimelig av hensyn til barnets alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene for øvrig”.

Barnets alder er av sentral betydning. Når det skal tas stilling til om barnet har handlet uaktsomt eller forsettlig, må handlingen vurderes opp mot hva som er vanlig for andre barn på samme alder. Det skal også tas hensyn til det modenhetsnivået til barnet.

For å kunne kreve erstatning, må barnet må ha kommet så langt i sin utvikling at det forstår at handlingen kan medføre skade. Det skal mer til å kreve erstatning på grunn av en skade som skyldes uforsiktig lek, enn for en skade som skyldes at barnet med vilje har ødelagt andres eiendeler.

Foresattes erstatningsansvar
Foresattes erstatningsansvar for barnas handlinger er regulert i skadeerstatningsloven § 1-2. Foresatte kan holdes erstatningsansvarlig for skader barna har gjort på to ulike grunnlag:

  • Foresatte er ansvarlig for skader som har sammenheng med at de ikke har hatt godt nok tilsyn med barnet, eller har gjort det som kan forventes for å hindre skaden. Dette alternativet kan ikke brukes som ansvarsgrunnlag for skader som har skjedd i skoletiden ettersom det da er skolen som har tilsynsansvaret for elevene.
  • Foresatte kan pålegges et objektivt ansvar, det vil si uten de foresattes egen skyld, dersom barnet har forvoldt skade ved uaktsomhet eller forsett. Ansvaret til foresatte forutsetter med andre ord at barnet har utvist skyld. Foresattes erstatningsansvar er etter dette alternativet begrenset til kr. 5 000,- for hver enkelt skadeforvoldelse.

Skolens erstatningsansvar
Skader kan også til tider skyldes uaktsomhet, altså uforsiktighet, hos arbeidstakere under utførelsen av arbeid. Arbeidsgiveransvaret er regulert i skadeerstatningsloven § 2-1. Det er et objektivt ansvarsgrunnlag for arbeidsgiver. Det vil si at arbeidsgiver kan bli erstatningsansvarlig for handlinger som en arbeidstaker har gjort i arbeidet, uavhengig av om arbeidsgiver selv kan bebreides for at skaden har inntruffet.

Arbeidsgiveransvaret omfatter også ansvar for skader som skyldes mangelfulle rutiner og «kumulative» feil, det vil si når summen av mange mindre feil fører til skade. Dette betyr at skolen er erstatningsansvarlig for skade på elevenes eiendeler dersom skade skyldes uforsiktighet fra de ansattes side eller for dårlige rutiner. Et eksempel på dette kan være dersom en ansatt uaktsomt setter seg på et par briller.

Skolen er imidlertid ikke ansvarlig for briller, mobiltelefoner, klær og andre eiendeler som blir ødelagt under vanlig lek, eller i andre situasjoner hvor ingen kan lastes.

Erstatning av briller
Gjelder når elev får ødelagt brille på skolen ved uaktsomme handlinger eller unnlatelse fra skolens ansatte.

Den obligatoriske elevforsikringen dekker ikke skader på ting, som feks briller. Dersom eleven selv har opptredd uaktsomt, må dette dekkes av foresattes forsikringer.

Dersom en medelev uaktsomt har ødelagt brillene til en elev, kan vedkommende være erstatningspliktig. Ved vurdering skal det legges vekt på elevens alder, utvikling, utviste adferd, økonomiske evne og forholdene ellers.

Dersom det ikke er noe som tyder på uaktsomhet fra skolens side, blir dette en ren privatrettslig erstatningssak mellom de to elevene og deres foresatte.

Når det oppstår skade på elevers briller på grunn av uaktsomme handlinger eller unnlatelse fra skolens ansatte:

1. Lærer bekrefter skade (skriftlig) til merkantile/virksomhetsleder

2. Foresatte leverer brillen til reparasjon. Regning betales av foresatte. Kvittering leveres skolen for refusjon.

3. Utgifter til reparasjon dekkes med etter at kvittering er levert.

4. Skolen dekker ikke eventuelt ny synsundersøkelse.

Foreldreutvalg - FAU

Foreldrerådets arbeidsutvalg FAU velges av foreldrerådet og fungerer som bindeledd mellom elevenes foresatte og skolen. I realiteten et styre for foreldrerådet ved skolen. Ofte er det FAU som på vegne av foreldrerådet får informasjon og uttaler seg i saker på vegne av foreldrerådet.

Arbeidsutvalget skal arbeide for å skape et godt læringsmiljø og godt samhold mellom hjemmet og skolen. Dette følger av opplæringsloven. Lovverket setter for så vidt ingen andre begrensninger i forhold til hvilke tiltak/oppgaver FAU ønsker å definere som del av dette arbeidet. De aktuelle oppgavene for utvalget kan dermed variere fra sted til sted, idet den enkelte kommune/skole kan ha behov for å fokusere sterkere på noen elementer i dette arbeidet.

Noen sentrale oppgaver for FAU

  • Sørge for god informasjon til hjemmet og til skolen
  • Legge til rette for samarbeid med øvrige utvalg, foresatte, skolens ledelse, klassekontakter og så videre
  • Fungere som bindeledd mellom hjem og skole (foreldrerådet og skolen)
  • Være et aktivt diskusjonsforum, også for saker som tas opp i øvrige utvalg/råd ved skolen og kommunens organer
  • Være høringsorgan i forbindelse med saker som angår skolen i kommunen

Kontaktinfo til FAU ved den enkelte skole:

Glåmos oppvekstsenter:
Espen Sorken, espen@bergstaden-elektro.no

Brekken oppvekst- og lokalsenter:
Vegard Nilsen, vegard_nilsen89@hotmail.com

Røros skole:
Stine Skjemstad, fauroros@gmail.com

Bedre tverrfaglig opplæring - BTI

I Røros kommune lager vi rutiner som er felles for alle som arbeider med barn og unge gjennom prosjektet Bedre tverrfaglig innsats (BTI). På denne måten skal det bli oversiktlig og trygt for familien- samt de ansatte. I dette arbeidet skal det være tydelig hvem som har ansvaret for å koordinere arbeidet rundt barnet/ungdommen. I skolen vil kontaktlærer, i de fleste tilfeller, være barnets/foreldrenes nærmeste samarbeidspartner.

Hva er grunnskole?

Grunnskole er obligatorisk for alle fra 6 til 16 år.

10-årige skolegangen for barn i alderen 6 til 16 år i Norge.

Alle barn som står folkeregistrert i Røros kommune får invitasjon til å registrere seg ved skolen. Dette skjer det året barnet fyller 6 år og i den skolekretsen barnet er bosatt i folkeregisteret.

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring.

Skoleadministrativt system Visma Flyt Skole

Visma Flyt Skole (VFS) er vårt skoleadministrative system. Som foresatt kan du logge inn med MinID og se hvilke opplysninger som er registrert på eget barn og på deg som foresatt. Dersom informasjonen ikke stemmer endrer du dette enkelt selv i VFS. Dersom du trenger hjelp til endring eller har spørsmål, ta kontakt med merkantilansvarlig ved skolen (telefon 72409300/47797564 / epost rorosskole@roros.kommune.no).
Data i Visma Flyt Skole oppdateres kontinuerlig via folkeregisteret.

​Visma Flyt Skole gir flere fordeler:

  • ​Økt kommunikasjon mellom skole og hjem gjennom tilgjengeliggjøring av informasjon og selvbetjeningsløsninger.
  • Raskere varsel og informasjon til foresatte gjennom digital post.
  • ​Forenklet administrasjon gjennom digitalisering av administrative prosesser.
  • Mer tid til elevens læring gjennom lærers oppfølging av eleven og foresatte, og registrering av vurderinger og tilgang til relevant elevinformasjon.
  • Dokumentasjon gjennom automatisk arkivering av alt som er arkivverdig.

Se hvordan løsningen fungerer for foresatte:

Se filmen: Skole-hjem dialog med Visma Min Skole

 

Sikker saksbehandling i grunnskolen – Visma Flyt Sikker Sak

For skolen er trygg håndtering av elevinformasjon spesielt viktig. Visma Flyt Sikker Sak for skolen behandler sensitiv informasjon om elever på en enkel og sikker måte. Tjenesten gir økt informasjonssikkerhet og mer hensiktsmessig saksbehandling.

Tilgjengeligheten til sikker saksbehandling og korrespondanse i Visma Flyt Sikker Sak fjerner behovet for utskrift av kopi, hente postgang fra elevmappen og påfølgende sikring av dokument og makulering.
Flyt Sikker Sak benytter Visma Flyt Arkiv med sikker sone for arkivering av skolens og elevenes sensitive informasjon. Når saksbehandler ferdigstiller, skjer arkivering automatisk.

Fordeler med Flyt Sikker Sak:
Enkel produksjon av dokumenter med sensitivt innhold
Overgang fra Visma Flyt Skole til Sikker Sak på samme elev
Samarbeid på tvers av ressurspersoner (for ekempel sakkyndig vurdering rett inn i Sikker Sak)
Sikker saksbehandling og tilgangsstyring (autentisering via ID-porten på nivå 4)
Inngående og utgående dokumenter via KS Fiks og SvarUt/Inn
Støtter GDPR-krav og Normen-krav
Arkivering skjer automatisk

Personvern i Visma Flyt Skole

Personopplysninger er enhver opplysning om en identifisert eller identifiserbar fysisk person. All behandling av disse skal foregå innenfor det til enhver tid gjeldende regelverk for å ivareta den enkeltes personvern.

I Visma Flyt Skole ligger det opplysninger om elever fra 0.-10. trinn, deres foresatte og ansatte i skolen.

Lovlig grunnlag for behandling

Røros kommune kan hente inn og behandle data i løsningen basert på behov for å utøve offentlig myndighet slik som Opplæringsloven med forskrifter beskriver.

Det er frivillig å benytte løsningen

Grunnskoleopplæring er en plikt. Det er ikke frivillig for elever og foresatte om de skal eller ikke skal registreres i løsningen. Det er frivillig for foresatte om de vil bruke løsningen.

Innsyn

Løsningen gir elever og foresatte lovpålagt rett til innsyn. De som ikke ønsker å benytte den digitale løsningen, kan kontakte sin skole for å få det samme innsynet.

Hvilke innloggingsløsninger benyttes?

  • Foresatte: Bruker ID-porten.
  • Ansatte: Bruker ID-porten.
  • Elever: Bruker Feide.

Kun elever, foresatte og ansatte med et aktivt registrert forhold til grunnskolen i Røros kommune har tilgang.

Hvem har tilgang til hvilke opplysninger?

Alle tilganger i løsningen er basert på roller og tilhørighet. Ulike roller har ulike tilganger:

  • Skolens ledelse: Har tilgang til og kan endre alle opplysninger ved egen skole.
  • Kontaktlærer: Har tilgang til alle relevante opplysninger om sin elevgrupper, samtykker og anne skole-hjem dialog.
  • Lærere: Har tilgang til å se relevante opplysninger for å føre fravær og anmerkninger på elever, se samtykker, og sende SMS og e-post til foresatte.
  • SFO-leder: Har tilgang til å se alle relevante opplysninger om eleven og foresatte i forhold til SFO.
  • SFO-ansatt: Har tilgang til å se opplysninger for å kunne føre fravær, anmerkninger og SFO tilstedeværelse. De kan sende meldinger og e-post ut fra løsningen.
  • Foresatt: Ser all relevante opplysninger på eleven og seg selv. De kan endre egen kontaktinformasjon, gi/endre samtykker, se meldinger mellom skole-hjem, levere søknader, og se tilsendte dokumenter.
  • Elev: Har tilgang til eget fravær, anmerkninger, karakterer, vurdering og sin klasse.

Rett til å korrigere opplysninger

Foresatte/Ansatte kan selv korrigere kontaktopplysninger som e-postadresse, mobilnummer og telefonnummer. Dersom registrert adresse er feil må skolen varsles slik at de får endret opplysningene. Den enkelte må påse at riktige opplysninger er registrert i Det sentrale folkeregisteret. Det sjekker du ved å logge deg inn i Altinn. Din folkeregistrerte adresse vises under «Din kontaktinformasjon». Dersom den er feil, må du melde flytting til Folkeregisteret.

Hvor kommer opplysningene fra?

Opplysningene om elevene og foresatte kommer ved innskriving til skolen og oppdateres via data fra Folkeregisteret. Dette oppdateres daglig.

Du kan reservere deg mot å motta SMS fra skolen

Inne i løsningen kan du selv fjerne avhukingen på at du skal motta SMS fra skolen inne i ditt eget kontaktkort. Trykk på rediger-knappen for å få tilgang til å endre. Trykk Lagre-knappen for å lagre dine endringer. Vær oppmerksom på at dette gjelder alle typer beskjeder/varsel som kommer fra skolen – også ved en eventuell beredskapssituasjon. Dersom du ønsker å aktivere SMS-varsel igjen, redigerer du på nytt og huker av for at du ønsker å motta SMS for skole – hjem dialog.

Samtykker

Første gang du logger på kan du gi et generelt samtykke på at du vil bruke løsningen til å gi/se/endre samtykker. Dette generelle samtykket må gis før du får tilgang til å gi andre samtykker i løsningen. Fordelen med samtykker i løsningen er at du til enhver tid vil ha oversikt over hvilke samtykker du har og ikke har gitt, og du kan selv når som helst endre et tidligere gitt samtykke. Skolen varsles når du endrer et samtykke.

Noen eksempler på samtykker:

  • Mitt barn kan sitte på i bil
  • Skolen kan ta bilder av mitt barn
    • Bilder kan vises i klasserommet
    • Bilder kan publiseres på internett
  • Skolen kan ta video av mitt barn
  • Badetillatelse

Sikring av data

Tilgang til systemet fjernes når du ikke lenger er elev/foresatt/ansatt i grunnskolen i Røros kommune. All data som ifølge arkivloven er arkivverdig blir tatt vare på.

X