På denne siden finner du informasjon som hjelper deg med planlegging og gjennomføring av et arrangement!
Flott! Vi vil hjelpe deg så godt vi kan.
De fleste bestemmelser knyttet til et arrangement er av generell karakter, men enkelte bestemmelser gjelder kun for Røros kommune. Røros har verdensarvstatus, noe som gjør at blant annet brannsikkerhet og kulturminnevern må ivaretas spesielt.
Trenger du råd og tips knyttet til budsjettering, regnskap, moms m.m?
Les mer på denne siden
Skal ditt arrangement håndtere kontanter? Det anbefales at det alltid er to personer som i fellesskap teller opp kontantinntekter som arrangementet genererer. Kontantoppgjøret må deretter leveres bank.
Både de som er ansvarlige for nye, offentlige arrangement og eksisterende/gjentagende arrangement må på forhånd søke om tillatelse eller sende skriftlig melding til politiet om arrangementet.
1) Kort beskrivelse av arrangementet:
2) Beskrivelse av arrangør
3) Program for arrangementet
4) Beskrivelse av viktige aspekter ved arrangementet/tiltak som skal iverksettes, som feks:
Krav til deg som arrangør fremgår av Politiloven, § 11, 1. og 2. ledd:
Den som vil benytte offentlig sted til demonstrasjon, opptog, møte, stand eller lignende, skal i god tid på forhånd gi politiet melding om dette. For øvrig kan det ved vedtekt etter lovens § 14 gis regler om søknadsplikt for visse arrangementer på offentlig sted eller meldeplikt for arrangementer som for øvrig er allment tilgjengelige.
Røros kommune har valgt å ta i bruk hjemmelen i lovens § 14 til å gi egne regler om søknads- og meldeplikt for visse former for arrangementer:
Røros er et verdensarvsted. I arrangementsplanlegging må det derfor tas spesielle hensyn med tanke på brannvern. Brannvesenet kan være med på å sette vilkår for avvikling av arrangement, og må søkes når det skal avholdes store arrangement.
Brannvesenet vil være opptatt av ting som eksempelvis: planlagt stengning av gate, brannvakter, nattevakter osv.
Hvis du ønsker å arrangere noe på privat grunn, må du alltid søke grunneieren om det. Hvis det er kommunen som eier grunnen, må du søke kommunen. Er du usikker på hvem som eier grunnen, ta kontakt med tekniske tjenester i kommunen.
Alle berørte parter skal motta nabovarsel. Nabovarselet skal fortelle hva du arrangerer og på hvilken måte naboene blir berørt (parkering, stengning av gate, støy osv). Det bør også beskrive hvordan du har tenkt å legge til rette for de naboene som blir berørt.
Før offentlig sted kan tas i bruk til et arrangement, må særskilte tillatelser innhentes. Politivedtektene for Røros kommune, Kapittel I, § 1 definerer hva som inngår i begrepet offentlig sted:
§ 1 Offentlig sted
Med offentlig sted forstås gate, vei, herunder fortau, sti, park, torg e.l., plass, bru, brygge, kai, strand, anlegg eller annet sted som er alminnelig beferdet eller bestemt for alminnelig ferdsel.
Nærmere regler for reguleringer av offentlig områder knyttet til hindringer, avsperringer, sport, lek m.m, kan leses i Politivedtektenes kapittel III.
Skal du avholde et arrangement som medfører regulering av trafikken eller behov for ekstra parkeringsplasser må du sende en egen plan for dette til veiholderen. Det vil si for:
1) Riks- og fylkesveier:
Plan sendes til Statens vegvesen, regionkontoret i det fylket arrangementet avvikles. Søknadsfristen er 3 måneder før arrangementsdato. Krysser arrangementet regiongrensene til vegvesenet, må adskilte søknader sendes de berørte regionkontor.
2) Private og kommunale veier:
Plan sendes til kommunens postmottak.
Ved veisperring:
Ved søknad om skilting:
Dette trenger ikke være omfattende beskrevet, men ved store arrangement kan det kreves detaljert dokumentasjon. Trenger du hjelp til utformingen av en slik plan kan du be om veiledning fra en saksbehandler hos veisjefen eller kommunen.
Arrangør må selv betale produksjon og oppsetting av skilt, samt andre kostnader knyttet til trafikkregulerende tiltak og skilting. Vær oppmerksom på at det er du som arrangør som må organisere dette. Kommunen kan bistå i enkelte tilfeller.
All servering av mat og drikke på arrangementet skal godkjennes av Mattilsynet. Se mer om dette her: Mattilsynet: Retningslinjer for kortvarig omsetning / salg av næringsmidler
Dersom det skal selges alkohol på arrangementet, må du søke sjenkebevilling hos kommunen. Søknader om sjenkebevilling behandles fortløpende.
Hvis du skal holde et privat eller lukket arrangement hvor det skal skal serveres alkohol på et offentlig område, må du søke ambulerende sjenkebevilling. Dette kan gis til foreninger, firma og privatpersoner, men kun til lukkede arrangement hvor alle gjester er særskilt invitert eller påmeldt i forkant av arrangementet, og hvor det ikke er skjenkbevilling i utgangspunktet.
Skal du imidlertid ha et offentlig, kommersiellt arrangement, må bevillingshaver ha alminnelig skjenkebevilling. Det må da søkes om bevilling til utvidet skjenkeområde for en enkelt anledning.
Informasjon om kunnskapsprøve i alkoholloven, lenke til søknad om bevilling og generelle bestemmelser for sjenking finner du ved å følge lenken under:
Bevillinger og informasjon om sjenking
Om å søke sjenkebevilling: Norsk Konsertarrangør: Arrangørwiki
Ved alle arrangement som innebærer publikumstilstrømning bør det gjøres en risikovurdering av arrangementet. Dette gjelder både små og store tilstelninger. Skal du avholde et offentlig arrangement er det viktig at du avklarer behovet og omfanget av vakthold med politiet i forkant. Det er også viktig at det brukes et vaktselskap som er godkjent til å drive vaktvirksomhet.
For mer informasjon om publikumshåndtering: Norske Konsertarrangører
I forkant av arrangementet må arrangør ha tenkt igjennom aktuelle uønskede hendelser som kan inntreffe. Større arrangører bør gjennomføre en risikoanalyse (ROS-analyse) til eget bruk og dokumentasjon.
Ta kontakt med politi- og brannmyndighetene, for avklaring om arrangementet vil kreve ROS-analyse i grunnlagsdokumentasjonen. Politiets hjemmel for å kreve en eventuell ROS-analyse i arrangementet er Politilovens § 11, og tilsvarende kan Brannvesenet via Brannlovens § 7 hjemle tilsvarende arrangementskrav.
Røros sentrum som Verdensarvsted betinger spesielle hensyn som skal ivaretas, der Politi- og Brannmyndighetene kan knytte spesielle vilkår til selve arrangementstillatelsen.
Det er privat eier som er ansvarlig for vakthold i bygninger som skal benyttes til overnatting, og som primært ikke er bygd til dette formålet. Eksempler på dette er skoler, barnehager og lignende steder. Dersom slike bygninger skal benyttes til overnatting, må dette meldes til brannvesenet, og eier må sørge for tilstrekkelig vakthold for å ivareta personsikkerheten.
Norske Konsertarrangører: Risikovurdering
Direktoratet for Samfunnsikkerhet og beredskap ”Veileder for sikkerhet ved store arrangementer”
Publikum, frivillige, dyr, utstyr og artister – alt og alle skal tas godt vare på.
For mye av sikkerheten rundt arrangementer finnes det egne lover og regler. Her finner du Miljøhåndbokens informasjon om enkle tiltak og veiledning for ulike arrangement:
Miljøhåndboken: Om helse, miljø og sikkerhet
I de fleste store arrangement er de frivillige uunnværlige. De er en uvurderlig ressurs, og er også ofte arrangementets ansikt utad. Det er derfor viktig at du som arrangør har en bevisst holdning til dine frivillige, og ser den innsatsen som legges ned.
Her er tre viktige punkter du bør ha med deg i arbeidet inn mot frivilligheten:
Alle involverte i arrangementer må ha det samme verktøyet for informasjon om arrangementet. De som møter gjestene eller publikum skal kunne svare på spørsmål rundt arrangementet, for eksempel spørsmål som «Når åpner dørene?» «Hvor kan jeg parkere?» «Hva koster billetten?» osv.
Slik kan du gi alle den informasjonen de trenger:
Skal man få gode ambassadører for arrangementet, må man skape tilhørighet og eierskap. De frivillige må identifisere seg med arrangementet, og føle at det er “sitt eget”.
Frivillige jobber ofte på ukurante tidspunkt, og over lange perioder. Selv om de frivillige er nettopp dette – frivillige – får de ikke lønn i form av penger. Det er viktig å verdsette den innsatsen den enkelte bidrar med i arrangementet, noe som for eksempel kan gjøres gjennom å gi de frivillige forskjellige goder.
Hvilke goder er det snakk om?
Når du arrangerer noe i tettbebygde strøk, er det spesielt viktig å tenke på støynivået ved ditt arrangement. Generelt sett må alle arrangører forholde seg til grenseverdien i Helsedirektoratets veileder om musikkanlegg og helse, Veileder -IS0327.
God kommunikasjon med naboer i arrangementsområdet er svært viktig. Avgir ditt arrangement mye støy er det lurt å informere naboene om dette i forkant av arrangementet. Politiet kan også sette krav til arrangementet for å redusere støynivå/ omfang.
Reklame og skilting innenfor antikvarisk og kulturhistorisk område på Røros må godkjennes av kommunen. Dette er søknadspliktig, og skal godkjennes fra tekniske tjenester etter uttalelse fra byantikvar.
Røros kommune har egne vedtekter for reklameinnretninger som vimpler og flagg, plakater, gatebukker m.m.
Røros har i dag muligheter for profilering langs FV30, hvor det er oppheng for bannere på lyktestolpene langs veien. Flere store arrangement benytter seg av dette i dag. For mer informasjon om mål på bannere og priser og om ditt arrangement kan profilere seg her, ta kontakt med Ren Røros.
Reklameballonger må søkes Luftfartstilsynet.
Arrangementsoversikten Hva skjer kan benyttes gratis av alle arrangører i regionen. Siden driftes av Destinasjon Røros.
Røros kommunes aktivitetskalender er også åpen for alle som ønsker å legge ut informasjon om eget arrangement. Dette kan være alt i fra loppemarked til konsert på samfunnshuset.
Røros har flere arenaer som er godt tilrettelagt for arrangement av ulik størrelse. Her finner du kontaktinformasjon for de mest brukte lokasjonene.
Verket har huset et bredt spekter av arrangement som; konsert med Kaizers Orchestra, Rørosbanken YngresCup (håndballturnering) og NTW-messen til Innovasjon Norge.
Huset inneholder et bredt spekter av lokaler i ulik størrelse, og her ligger mulighetene til rette for konserter, teaterforestillinger, konferanser m.m.
Røros Kirke er en unik arrangementsarena, og blir ofte brukt til konserter.
Rørosmuseet brukes til både utstillinger, men også som konsertlokale med mer!
I tillegg har uteområder ved museet, Malmplassen, blitt brukt som konsertarena for større artister som DumDumBoys og Kim Larsen.
«Plattingen» ligger i hjertet av Kjergata, hovedgaten på Røros. Dette er et populært sted for å arrangere mindre konserter, standplass etc.
Området er privat eid av Kjell Magnus Krogh, telefon: 913 67 199
Parken på Nilsenhjørnet ligger nederst i Kjergata og er et sentrumsnært, inngjerdet samlingspunkt med en liten scene.
Her holdes mindre konserter, julegrantenning m.m.
Området er eid av COOP Røros SA, telefon: 72 40 65 00
Doktortjønna friluftspark ligger idyllisk til, ca 5 min gange fra sentrum. Området har en utescene med benketribuner. På området er også «Stenhuset» hvor det er både selskapslokale og møterom. Området på Doktortjønna blir ofte brukt i forbindelse med idrettsarrangement og familieaktiviteter.
Ungdommens hus ligger i sentrum av Røros, og er en hyppig brukt konsertarena og som lokale for mindre arrangement. Kontaktinfo finner du under Ungdommens Hus Røros.
Andre områder og arenaer i Røros kommune.
Dersom det er andre områder som er aktuelle for arrangement, og det er usikkerhet knyttet til eiendomsforhold eller lignende, ta kontakt med Røros kommune v/tekniske tjenester.
Det finnes mange forskjellige steder man kan søke støtte til arrangement. Vi har listet opp noen aktuelle søknadsinstanser for deg, men vær oppmerksom på at her finnes det mange flere, både offentlig og privat. Trenger du råd og veiledning for søknadsskriving, se her:
Norske konsertarrangører: Arrangørwiki
Kulturdepartementets støtteordninger
Trøndelag fylkeskommunes støtteordninger for folkehelse, idrett og frivillighet
Trøndelag fylkeskommunes støtteordninger for kunst og kultur
Røros kommunes tilskuddsordninger for kultur- og idrettsformål
Norske konsertarrangørers oversikt over aktuelle støtteordninger
Spelhandboka.no sin oversikt over støtteordninger for teater- og speloppsetninger
Musikk/ teater:
Idrett:
Det fins mange lokale personer og firma du kan samarbeide med eller som kan hjelpe deg med spørsmål du måtte ha. Her gir vi deg en oversikt over noen av de det kan være hensiktsmessig å kontakte. Se kontaktinfo til høyre.
Destinasjonsselskapet er en naturlig samarbeidspartner for mange store arrangement i regionen. Her kan du få lagt inn arrangementet ditt i regionens aktivitetskalender, og mange benytter seg av Røros Turistkontor til billettformidling.
Har du behov for dugnadshjelp eller hjelp til å organisere dette? Da kan du ta kontakt med Frivilligsentralen, som er underlagt Virksomhet for kultur og fritid i Røros kommune.
Har du generelle spørsmål rundt kultur, idrett og fritid kan du ta kontakt med kulturkontoret. Kulturkontoret holder til i Storstuggu, kommunens kulturhus.
Dersom du har behov for hjelp knyttet til forretningsutvikling av arrangementet ditt, eller har andre bedriftsrelaterte spørsmål, kan du ta kontakt med Rørosregionen Næringshage.
Som arrangør skal du følge covid-19-forskriften og myndighetenes råd om smittevern som gjelder til en hver tid. Det er også viktig at du følger med på eventuelle endringer som kan komme raskt. Alle arrangører skal fylle ut skjema for risikovurdering for å avgjøre om det er forsvarlig å avholde arrangementet. Sammen med utfylt sjekkliste vil den kartlegge hvilke tiltak som er nødvendig for et trygt arrangement. Vi gjør oppmerksom på at det alltid er arrangøren som har ansvaret for smittevernet.
Se mer om dette her:
M: postmottak@roros.kommune.no
T: 72 41 94 00
M: morten.tondel@roros.kommune.no
T: 97 76 15 09
M: marianne.magga@roros.kommune.no
T: 97 96 08 08
M:
T:
M: magnus.borgos@roros.kommune.no
T: 92 42 68 97
M: post.trondelag@politiet.no
T: 47 97 97 24
M:
T:
M: post@rorosinfo.com
T: 72 41 10 00
T: 72 41 48 00
M: post@roroshagen.no
T: 41 40 64 55