Her finner du informasjon om vann og avløp til hus, hytter og næringsbygg. Du får svar på spørsmål om vannmåler, vannforbruk, vannstans, vannlekkasje, graving og tilkobling av avløp, hva du ikke skal kaste i do eller vasken, og andre vanlige spørsmål om vann og avløp.
Vannet vi drikker blir renset i et vannverk. I Røros kommune har vi ulike vannverk rundt i kommunen. Vannet på vannverkene og ute i ledningsnettet blir regelmessig testet. Vannprøvene sender vi inn og de blir analyser etter ulike parametre.
I Røros kommune har vi middels hardt vann. Opplever du at du har kalkbelegg i oppvaskmaskin kan du redusere det ved å bruke ekstra mengde oppvaskmiddel. Eller tilsette salt beregnet for oppvaskmaskin. På Røros bruker vi grunnvann og det inneholder ofte mer kalk enn drikkevann fra innsjøer.
Det er huseier som har ansvar for drift og vedlikehold av sin private vannledning.
Når en vannledning går fra offentlig nett til kun èn eiendom, er det huseiers ansvar for vedlikehold av denne, inkludert utskifting av vannledning om det skulle oppstå vannlekkasje.
Når en vannledning går fra offentlig nett til flere eiendommer har hver huseiers ansvar for vedlikehold av denne i fellesskap, inkludert utskifting av vannledning om det skulle oppstå vannlekkasje. Dette er uavhengig av hvor på ledningen vannlekkasje har oppstått.
Har du vannmåler?
Da må du lese av vannmåleren senest 31.12 hvert år.
Du får en SMS fra oss i desember. Følg instruksjonene i SMS’en for å sende inn avlest vannforbruk. Denne bruker vi for å regne ut nøyaktig hvor mye vann du har brukt i løpet av året.
Hvis du ikke leser av vannmåleren innen fristen må vi stipulere forbruket etter størrelsen på boligen. Dette kan være mer enn det du faktisk har brukt. Klikk deg inn på “Slik beregner vi forbruk uten vannmåler” for å lese mer om dette.
Eier du fritidsbolig, må du huske å lese av vannmåleren før hytta stenges ned for vinteren.
Har du ikke vannmåler?
Da stipulerer vi forbruket ditt av vann ut fra størrelsen på huset ditt.
Vi anbefaler deg å installere vannmåler for at du skal unngå å betale mer enn du behøver. Ta kontakt med rørlegger hvis du vil installere vannmåler i huset ditt.
Har du glemt å sende oss avlesning av vannmåleren din innen fristen, så stipulerer vi forbruket på samme måte.
Har du kjøpt deg nytt hus?
Da vil du som er ny eier motta fakturaen med årsavlesing på vannmåleren.
Det er derfor viktig at dere leser av og sender inn en måleravlesning ved overtagelsen (også kaldt eierskiftemåling).
Det er opp til selger og kjøper å bli enige om fordelingen på gebyret ved årsoppgjøret.
Vannlekkasje kan være kostbart. En kran som drypper langsomt, eller et toalett som renner kan bruke flere tusen liter vann på et år, og øker vannforbruket ditt. Dette vannforbruket må du betale for, selv om det skyldes en lekkasje.
Oppdager du susing fra rør eller ser enn vannlekkasje, anbefaler vi deg å kontakte en rørlegger så raskt som mulig.
Start med å sjekke om årsaken ligger i din bolig.
Finner du ingen feil i huset ditt, ta kontakt med oss på telefon 95 85 28 96.
Mister du vannet under en strømstans? Da er det mest sannsynlig stoppeventilen på hovedvanninntaket (også kalt aquastop eller lekkasjestopper) som har blitt aktivert.
Denne stenger nemlig også vannet automatisk ved strømbrudd. Grunnen er at den skal sikre bygg ved langvarig strømbrudd uten tilsyn.
Har du et nyere hus eller huset er renovert eller pusset opp (2010 eller senere), så har du en slik automatisk stoppeventil. Noen eldre stoppeventiler må du koble på igjen manuelt etter at strømbruddet er over.
Aquastop’en er en elektronisk ventil som stopper vanntilførselen dersom den registrerer lekkasje. Slike systemer har sensorer som er lagt ut ulike steder, for eksempel ved vaskemaskiner som er montert i rom uten sluk i gulvet.
Sensoren reagerer dersom den registrerer fukt, og sender signal til en ventil som er montert på hovedvanninntaket til boligen. Denne ventilen kutter vanntilførselen. Det er også vanlig å montere aquastop når du får installert ny oppvaskmaskin eller vaskemaskin, på vannledningen inn til maskinen din.
Sjekk hva slags utstyr du har hjemme, og finn ut hvordan den virker
Det er viktig at du som huseier vet hva slags utstyr som er montert hos deg, og hvordan det fungerer. Ta en kikk i dokumentasjonen for bygget, og gjør deg kjent med hva som er installert. Det finnes ulike typer og leverandører.
Det er rørlegger som monterer stoppeventilen når de installerer eller renoverer huset ditt.
Det hender at vi i kommunen kjører ut til boliger som er uten vann – men så viser det seg at det er stoppeventilen (aquastoppen) som har stengt vannforsyningen.
Finner du ingen feil i huset ditt? Da tar kontakt med oss på telefon 95 85 28 96.
Når vannet i springen er brunt skyldes avleiringer fra naturlige pigmenter i ledningsnettet. Disse løsner fra tid til annen, men er helt ufarlige. Sett vannkranen på kaldt, og la vannet renne til vannet blir klart igjen. Har du fått brunt vann under klesvask kan du sette på klesvasken på nytt. Brunfargen setter seg ikke i klærne.
Det kan komme luft i vannet når vi har gjort arbeid i området. For å få vekk dette kan du la kaldt vann renne til lufta er ute. Hvis du ikke blir kvitt lufta ved å la vannet renne kan du varsle oss.
Røros kommune har ansvar for drift og vedlikehold av det kommunale avløpsnettet. Alt fra avløpssystemet går inn i renseanleggene på Røros, Glåmos og i Brekken
Du må ha en godkjenning fra oss for å grave eller koble deg til det offentlige vann- og avløpsnettet.
Du må sende en plan for tilkobling sammen med byggesøknaden til postmottak@roros.kommune.no.
Du betaler en tilkoblingsavgift for å koble deg på. Den finner du i gebyrlista, som du finner her: Gebyrer og kommunale avgifter
Når en avløpsledning går fra offentlig nett til kun èn eiendom, er det huseiers ansvar for vedlikehold av denne, inkludert utskifting av avløpsledning om det skulle oppstå lekkasje.
Når en avløpsledning går fra offentlig nett til flere eiendommer har hver huseiers ansvar for vedlikehold av denne i fellesskap, inkludert utskifting av avløpsledning om det skulle oppstå lekkasje. Dette er uavhengig av hvor på ledningen lekkasje har oppstått.
Ved problemer på private avløpsanlegg, må rørlegger eller entreprenør kontaktes. Er du tilknyttet kommunalt vann og avløp, ring kommunens vakttelefon ved akutte feil på telefon 95 85 28 96.
Er avløpet tett bare et sted må du sjekke om røret er blitt tett. Det er vanlig at avløpsrør tettes av naturlig årsaker. Om avløpet er tregt i hele huset kan du ta kontakt med oss på telefon 95 85 28 96. Vi kan sjekke om problemet ligger i vårt offentlig avløpsnett, eller i ditt private avløpsnett.
Ikke skyll ned avfall i do – og helle ikke i vasken
Det fører til tette rør i din egen bolig, og vil stoppe avløpspumper i våre kommunale anlegg. Avfall i do og vasken er også skadelig for miljøet. Det fører til ekstra arbeid for oss, og økte kostnader for hver enkelt innbygger.
Dette skal IKKE kastes i do:
Les og følg dovettreglene
IKKE skyll ned dette i vasken

Finner du ikke svar på det du lurer på her på nettsiden, kan du ta kontakt med servicetorget:
E-post: postmottak@roros.kommune.no
Telefon: 72 41 94 00
Ved akutte hendelser
Vakttelefonen: 95 85 28 96
(døgnåpen)