Utvikling og omstilling under Robek

Utvikling og omstilling under Robek

28. juni 2024 ble Røros ført opp i Robek-registeret. Her kan du følge med på hvordan vi jobber for å skape en varig og sunn driftsøkonomi, hvilke tiltak vi gjør, hva det betyr for deg som er innbygger, og mer.

Vi skal ha langlysene på! Å stå på Robek betyr ikke at utviklingsprosesser stopper opp. Vi fortsetter arbeidet med å omstille tjenestene våre og bidra til samfunnsutvikling, slik at vi kan møte både innbyggere og samfunnets behov i fremtiden. At vi er på Robek, betyr at endringene kommer raskere.

Våre medarbeidere gjør sitt ytterste i en krevende situasjon og vi oppfordrer til forståelse og raushet overfor dem du møter i tjenestene. Har du spørsmål, ønsker eller kritikk til kommunen? Da kan du ta direkte kontakt med kommunedirektøren eller ordføreren. Det er ledelsen som er ansvarlige for valgene vi nå må ta.

SIST OPPDATERT: 18.10. 2024 - 18:43

Hvorfor er Røros på Robek?

Det er to grunner til at Røros kommune ble meldt inn i Robek:

  • Underskuddet i 2023 på 38 millioner kroner var større enn 3 % av kommunens samlede inntekter. Når dette skjer meldes en kommune automatisk inn på Robek
  • Kommunestyret vedtok å spare inn underskuddet i løpet av 4 år. Når en kommune vedtar å bruke mer enn 2 år på innsparing fører dette også til innmelding i Robek

Hovedgrunnene til det store underskuddet i 2023 var store kostnader for vikarer i omsorgstjenestene, rentekostnader og kostnader til pensjon.

Les mer om årsakene til underskuddet

Kommunen har i flere år hatt en svak økonomi, men har likevel klart å unngå store underskudd på grunn av høye skatteinntekter og lave pensjons- og finanskostnader.

I 2023 snudde dette og økonomien ble ikke lenger styrket av slike eksterne effekter.

De høye kostnadene som oppsto på grunn av stor bruk av innleide vikarer, kom på toppen av dette. Det var ikke mulig å finne store nok innsparinger på andre områder for å dekke opp for disse kostnadene.

Slik kommer vi ut av Robek

Den viktigste oppgaven er å etablere en varig og sunn driftsøkonomi.

Kommunen må legge fram en tiltaksplan som 1) sikrer at økonomien bringes i balanse, og 2) dekker inn det samlede merforbruket. Tiltaksplanen legges fram for statsforvalteren som kontrollerer at tiltakene er tilstrekkelige og realistiske.

  • Utarbeidelse av tiltaksplan, i samarbeid mellom administrasjon, politikk, tillitsvalgte og verneombud
  • Kommunestyret vedtar tiltaksplanen som del av handlings- og økonomiplanen (HØP)
  • Statsforvalteren skal godkjenne tiltaksplanen

Les pressemeldingen fra statsforvalteren

Hva er Robek?
  • Robek er et register over kommuner og fylkeskommuner som er i økonomisk ubalanse.
  • Når en kommune er i Robek har de fortsatt selv ansvaret for å drifte kommunen (som før), men statsforvalteren skal godkjenne årsbudsjettet, låneopptak og langsiktige leieavtaler. Statsforvalteren skal også godkjenne at tiltaksplanen kommunen legger frem sikrer at økonomien bringes i balanse.

ROBEK står for register om betinget godkjenning og kontroll.

På regjeringen.no leser du mer om Robek

Utvikling av tjenester og samfunn

Som innbygger vil du også merke omstillingene vi må gjøre. Noen tjenester vil du fortsatt få, men på en annen måte enn før. Noen tjenester blir borte. Hvilke endringer som kommer blir klart når statsforvalteren godkjenner tiltakene i handlings- og økonomiplanen (HØP).

Mer om utviklings- og omstillingsarbeidet

Omstilling og utvikling i tjenestene

Omstilling og utvikling har de siste ti årene vært en del av den ordinære driften. Mange tiltak knyttet til Robek-situasjonen som vi er i nå, er allerede under arbeid i virksomhetene, sammen med tillitsvalgte. Men vi må også gjøre flere tiltak, og endringene kommer raskere.

Vi skal fortsatt drive samfunnsutvikling

I tillegg til å tilby tjenester fra vugge til grav, har vi som kommune en tydelig rolle som samfunnsaktør. Det betyr at vi jobber aktivt med å utvikle både tjenestene og samfunnet kommunen er en del av – også mens vi er registrert i Robek.

Les mer om kommunens utviklingsarbeid

Lovpålagte tjenester blir berørt

Endrede tjenester – og bortfall av tjenester

For å etablere en sunn driftsøkonomi må vi gjøre store endringer framover – også lovpålagte tjenester blir berørt.

Vi skal gjøre alt vi kan for å oppfylle kravene i alle våre tjenester, men alle – både innbyggere og medarbeidere – må forberede oss på at vi ikke får de samme tjenestene i framtida som i dag. Tjenestene kan bli organisert på en annen måte, reduseres i omfang, og tiden du må vente på hjelp eller svar på søknader kan bli lengre.

Som innbygger har du fortsatt dine rettigheter, og du har mulighet til å klage om du mener at tilbudet eller vedtaket du får ikke oppfyller det du har krav på. Da blir klagen behandlet av statsforvalteren som er tilsynsmyndighet og kan avgjøre om tilbudet er innenfor lovkravet.

Følg prosessen

Fra januar 2024: Arbeid med forslag til tiltak

Formannskapet og virksomhetene har siden januar 2024 jobbet med tiltak for å få ned merforbruket og redusere driftsnivået.

Slik jobber vi med tiltak

Arbeidsmøter i formannskapsmøtene

Formannskapet har fra januar 2024 hatt faste arbeidsmøter i hvert formannskap, der kommunedirektøren også deltar. For å vurdere og foreslå tiltak trenger formannskapet ulike kunnskapsgrunnlag og ROS-analyser (risiko- og sårbarhetsanalyser). Dette bestiller de fra kommunedirektøren. Når en ROS-analyse blir lagt fram for formannskapet betyr ikke det at tiltaket blir besluttet å gjennomføre. ROS-analysene er ment å gi fakta og kunnskap om konsekvensen av mulige tiltak.

Politikk og administrasjon har en toveis dialog i disse møtene, og kommunedirektøren kan gi innspill som gir politikerne fakta og kunnskap slik at de kan ta best mulige avgjørelser.

Arbeid i virksomhetene

Virksomhetene arbeider kontinuerlig med effektivisering og endring, men kravet til omfanget av dette har endret seg betydelig de siste to årene. Fra starten av 2024 jobber virksomhetene med tiltak for å nå budsjettrammene som kommunestyret har vedtatt og som også skal gi en langsiktig og varig virkning på driften. Alle virksomheter er med og ingen er unntatt fra disse prosessene. Uansett må det prioriteres, og dette skjer i et samspill med politisk ledelse når det gjelder de omfattende tiltakene.

Her ser du virksomhetene (blå bokser)

Dialogkonferanse 1 – mai 2024

Formannskapet leverte sine anbefalinger og vurderinger til videre arbeid med tiltak.

Deltakere på dialogkonferanse 1: Kommunestyret, tillitsvalgte og ledere.

Dialogkonferanse 2 – september 2024

Kommunedirektøren presenterte bestillingene administrasjonen har fått og la fram de omfattende problemstillingene kommunen står i. Dette jobber vi videre med i formannskapsmøte 17. oktober.

Deltakere på dialogkonferanse 2: Utvidet formannskap (formannskapet og representanter fra de partiene som ikke sitter i formannskapet), tillitsvalgte og administrasjon.

Følg arbeidet

Her finner du Formannskapets møter med sakspapirer i 2024 / Formannskapsmøter 23. og 25. januar 2024.

Dialogkonferansene er faste årlige møter knyttet til arbeidet med handlings- og økonomiplan (HØP), og sakspapirene finner du i formannskapsmøtene i mai og september/oktober

Fra november 2024: Politisk behandling og vedtak av HØP

Tiltaksplanen er del av handlings- og økonomiplanen (HØP), som nå skal behandles og vedtas av kommunestyret. Planen legges også ut til høring slik at innbyggere og andre kan gi sine innspill før den vedtas. Statsforvalteren skal godkjenne planen til slutt.

Milepæler i prosessen

Milepæler i den politiske behandlingen av handlings- og økonomiplan (HØP)

  • 14. november legger kommunedirektøren fram forslag til HØP for formannskapet. Formannskapet gjør eventuelle endringer og vedtar at HØP legges ut til høring (offentlig ettersyn) samme dag.
  • 14.-28. november ligger HØP til høring, og alle kan gi innspill. Både innbyggere, næringsliv og andre aktører kan sende inn sine høringsinnspill.
    I høringsperioden inviterer vi også til møter med de ulike rådene – eldrerådet, rådet for personer med funksjonsnedsettelse, ungdomsrådet, internasjonalt råd og samisk faggruppe.  De representerer grupper blant våre innbyggere, som det er viktig å få høringsinnspill fra.
  • 28. november/desember sendes HØP til kommunestyret, med alle høringsinnspillene som vedlegg til saken
  • 5. desember behandles HØP i kommunestyret, og tiltaksplanen vedtas
  • Etter kommunestyrets vedtak sendes tiltaksplanen til statsforvalteren i Trøndelag for godkjenning, fordi vi er på Robek.

Når statsforvalteren har behandlet saken, mottar kommunen svar om HØP er godkjent eller ikke. Det er ikke satt noen frist for når statsforvalteren skal svare kommunen.

Medarbeidere blir involvert

God involvering er alltid viktig – og enda viktigere når vi nå står overfor omfattende endringer i hele organisasjonen. Alle virksomheter blir berørt av tiltakene vi må gjøre nå. De ulike virksomhetene og avdelingene vil stå i ulike prosesser, der noen vil gjennomgå store omstillingsprosesser.

Slik involveres medarbeidere

Tillitsvalgte og verneombud representerer medarbeiderne i kommunen. De er viktige samarbeidsparter for administrasjon og politikk, og formidler innspill fra medarbeidere og de ulike arbeidsplassene i arbeidet med tiltak og omstillingsprosesser vi nå står i.

Kommunen har etablerte møtearenaer med tillitsvalgte og verneombud. Dette er gode arenaer som gjør det bedre å håndtere krevende perioder – og som vi bruker ekstra godt nå:

  • Arbeidsmiljøgrupper (AMG) i virksomhetene/avdelingene består av virksomhets-/avdelingsleder, tillitsvalgte og verneombud, og har faste møter gjennom året
  • I alle utviklings- og omstillingsprosesser skal tillitsvalgte og medarbeidere involveres.
  • På Dialogkonferanse 1 og 2, er tillitsvalgte med for å representere medarbeiderne i kommunen.
  • Tillitsvalgte og verneombud inviterer også medarbeidere til informasjonsmøter når det er behov:
    – 29. oktober 2024 arrangeres informasjonsmøte for alle medarbeidere om Robek, der alle kan stille spørsmål og gi innspill til prosessen.

God dialog og tilgjengelighet er viktig

Tillitsvalgte og verneombud er viktige kontaktpersoner og er tilgjengelig for den enkelte medarbeider ute på arbeidsplassene, som har spørsmål eller ønsker å gi innspill.

Det samme er virksomhetsledere og avdelingsledere, som også legger til rette for god toveis dialog og sørger for at alle medarbeidere blir inkludert og får informasjon om prosessen generelt og hvordan vi jobber.

foto av småsetran med slagghaugene og røroskirka i bakgrunnen

Aktuell informasjon

Har du spørsmål?

Da kan du ta kontakt med oss

Tjïeltedirektööre/kommunedirektør
Kjersti Forbord Jensås
Telefon: 95 10 21 68
E-post: kfj@roros.kommune.no

Tjïelten åejvie /ordfører
Isak Veierud Busch
Telefon: 45 20 76 74 / 72 41 94 20
E-post: isak.busch@roros.kommune.no

X