Her finner du kommunale avgifter og satser på gebyrer fra kommunen, og svar på de vanligste spørsmålene om faktura fra kommunen.
Her finner du svar på de vanligste spørsmålene om avgifter for:
Ønsker du å se hva avgiftene er (beløpet), så finner du det i gebyrlisten under. Du kan også se dette på Minside under “Min Eiendom” når du logger deg inn.
Du kan velge om du vil motta faktura for kommunale avgifter slik:
Du mottar fakturaen en måned før forfall.
For 4 ganger i året er inndelingen slik:
Røros kommune oppdaterer alltid fakturamottaker mot eiendomsregisteret.
Når du blir registrert som eier av en eiendom i Røros kommune, vil den første fakturaen din automatisk sendes til din folkeregistrerte adresse, eventuelt på eFaktura dersom du har registrert «Ja-takk-til-alle»/ «Alltid eFaktura» i din nettbank.
Røros kommune har mulighet til å registrere kun en kunde som fakturamottaker pr. eiendom.
Dersom du overtar bolig midt i en termin, blir fakturaen sendt til den som er oppført som tinglyst eier på faktureringstidspunktet.
Hvis kjøper og selger ønsker å dele fakturaen, må dette ordnes som et privat oppgjør mellom disse. Dette gjøres vanligvis som en del av overtakelsesprotokollen.
Megler skal informere om dette ved overtakelse av boligen. Om dette ikke er avtalt under overtakelsen, ta kontakt med megleren som har solgt boligen.
Faktura sendes automatisk til den nye eieren, så snart eierskiftet er tinglyst.
Har eiendommen installert vannmåler er det viktig at du leser av vannmåleren og send inn til postmottak@roros.kommune.no
Gebyrliste* 2024 her finner du oversikt over samtlige gebyrsatser for 2024.
(*tidligere kalt gebyrregulativet)
Da kan du ta kontakt med servicetorget:
E-post: postmottak@roros.kommune.no
Telefon:72 41 94 00