Du er her:
Forside » Bygge og bo » Brann og redning i Rørosregionen » Feiing og tilsyn
Her får du svar på spørsmål om feiing av piper, tilsyn, hvor ofte vi feier, råd om fyring, feie- og tilsynsgebyr, faktura og mer. Rørosregionen brann og redning har ansvaret for feiing og tilsyn i Holtålen, Os, Røros og Tydal kommuner.
Har du andre spørsmål?
Hvor ofte vi kommer til deg er behovsprøvd. Det betyr at det er typen pipe, typen bolig eller bygning og hvor ofte du fyrer som bestemmer hvor ofte vi feier hos deg.
Dette må du gjøre den dagen feieren kommer:
Når vi kommer på tilsyn ser vi blant annet etter slitasje på ildstedet og pipen og at de er riktig montert. Finner vi feil eller mangler forteller vi hva du kan gjøre for å utbedre disse. Du får også informasjon om hvordan du sørger for god brannsikkerhet i boligen din.
Svar på ofte stilte spørsmål:
Vi sender en sms i god tid før feiing og tilsyn. Meldingen sender til den som eier bygningen, og eier av bygget må bekrefte at tidspunktet passer.
Sjekk at vi har riktig kontaktdata til deg
Vi henter dine kontaktdata fra det nasjonale kontaktregisteret. Du kan sjekke og oppdatere dine kontaktdata i Kontakt- og reservasjonsregisteret.
Gebyr for feiing og tilsyn i kommunene:
Hvor ofte vi kommer til deg er behovsprøvd. Det vil si at vi feier og utfører tilsyn med et fyringsanlegg ut fra kriterier som type skorstein, ildsted, type byggverk og alder på beboere, samt feierens faglige vurdering.
Når vi feier, sjekker vi hvor mye sot det er i pipen og konsistensen på sotet det er i pipen og tilstanden på pipen. Ut fra dette bestemmer brannforbyggeren når pipen må feies neste gang.
Boliger og hytter med fyringsanlegg som har høyere brannrisiko får tilsyn og feiing ofte. Boliger og hytter med fyringsanlegg som har lavere brannrisiko får feiing og tilsyn sjeldnere. Det er grunnen til at naboer og hyttenaboer ikke får besøk av oss samtidig.
Det er forskrift om brannforebygging som sier at feiing og tilsyn skal være behovsprøvd.
Her kan du se når vi besøkte deg sist:
Her finner du flere råd:
Du kan ikke klage på feie- og tilsynsgebyret. Dette er en tjenester som kommunen er lovpålagt å utføre.
Når kan du søke fritak for gebyret?
Hvis bygget ikke brukes, ildstedet er koblet fra røykkanalen, røykkanalen i pipa er lukket, fyringsanlegget er sikret mot bruk, kan du søke om fritak.
Fyll ut søknad om fritak for feie- og tilsynsgebyr og send den til postmottak@roros.kommune.no.
Gebyret er et fast beløp for at du skal få feie- og tilsynstjenesten, uavhengig av når du får tjenesten – på samme måte som du betaler fast avgift for eksempel veiavgift uavhengig av hvor mye du bruker veien.
Hvor ofte vi kommer til din feriebolig er behovsprøvd (risikobasert). Det betyr at vi feier og utfører tilsyn med et fyringsanlegg ut fra kriterier som; type skorstein, ildsted, type byggverk og alder på beboere, samt feierens faglige vurdering.
Vi sender varsel til den som eier eiendommen. Kontaktinformasjonen henter vi fra det nasjonale kontaktregisteret. Det er ditt ansvar at du er registrert med riktig kontaktinformasjon.
Her kan du sjekke og oppdatere kontaktinformasjonen din: Kontakt- og reservasjonsregisteret
Minimumskravene til sikring på tak er som følgende:
Videre gjelder følgende:
Lovverk om sikkerhetskrav til arbeid på tak:
Montering av skorstein må monteres av godkjent personell. Ovner kan monteres selv så lenge monteringsanvisningen er fulgt, men vi anbefaler å bruke fagpersoner til dette.
Det er huseier sitt ansvar å melde fra til kommunen når ildsted og/eller pipe installeres, rehabiliteres eller det gjøres andre vesentlige endringer ved fyringsanlegget. jf. Forskrif om brannforebygging, kapittel 2
Alle ildsteder må monteres i tråd med monteringsanvisningen.
Feiing og tilsyn
Telefon: 72 41 94 60
E-post: brannforebyggere@roros.kommune.no