Barnevernstjenesten

Barnevern

Her finner du informasjon om den  interkommunale barneverntjenesten for Holtålen, Røros og Os kommuner.

SIST OPPDATERT: 16.05. 2025 - 13:33
[easy-social-share]

Barnevernstjenesten

Barnevernet skal bidra til at barn og unge får trygge oppvekstvilkår. Barnevernets hovedoppgave er å sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid. Ønsker du å vite mer om barnevernet, kan du lese det her: for barn/ungdom eller  for foreldre/foresatte og gangen i en barnevernssak.

Lurer du på hva barnevernet gjør? Eller hvordan de kan hjelpe? Denne filmen viser hvordan barnevernet kan hjelpe barn og familier. Se filmen her

Melde fra til barnevernet

Hvis du er bekymret for om et barn får god nok omsorg, bør du melde fra til barnevernet.

Du trenger ikke være sikker på at noe er galt før du melder fra. Når du har sagt fra, er det er barnevernets jobb å vurdere hvordan meldingen skal følges opp. De aller fleste som får hjelp av barnevernet, får hjelpen hjemme. Omsorgsovertakelse skjer bare i de mest alvorlige tilfellene.

Helsedirektoratet har laget en nasjonal faglig retningslinje som heter “Tidlig oppdagelse av utsatte barn og unge” Den finner du her

Lenker for å melde bekymring finner du her:

Oppdrag som tilsynsperson

Alle fosterhjem skal ha en tilsynsperson. Det er barneverntjenesten som har ansvar for å oppnevne tilsynspersoner. Tilsynspersoner bør være personer som barnet har eller kan få tillit til, og som har gode forutsetninger for å kunne utføre tilsynsoppgaven i forhold til det enkelte barnet. Tilsynspersonen bør ha en mest mulig uavhengig rolle i forhold til barneverntjenesten og fosterforeldrene, men skal samarbeide med barneverntjenesten til barnets beste.
En tilsynsperson passer på at barnet får tilfredsstillende omsorg i fosterhjemmet. Tilsynspersonen skal være en person som barnet skal kunne ta opp eventuelle problemer med, for eksempel problemer knyttet til plasseringen eller barneverntjenesten. Tilsynspersonen skal skrive rapport som sendes til kommunen etter hvert tilsynsbesøk.

  • Tilsyn skal utføres så lenge barnet bor i fosterhjem, eller fram til barnet er 18 år.
  • Det skal føres tilsyn så ofte som forholdene i det enkelte tilfelle gjør det nødvendig, men minst 4 ganger i året.
  • Tilsynets varighet er vanligvis inntil 4 timer per besøk, inkludert kjøring og rapportskriving.
  • Tilsynspersonen mottar opplæring og veiledning fra saksbehandler i barneverntjenesten.

Ønsker du å bli tilsynsperson må du først fylle ut et søknadsskjema og sende den til barneverntjenesten.

Du finner rapportmal for tilsyn i word-format og pdf-format her

Nyttige lenker
Lavterskeltilbud foreldreveiledning

Kommunene har et lavterskeltilbud i form av foreldreveiledning, som er et alternativ til foreldre som har behov for veiledning, uten at det er grunnlag for å melde bekymring til barneverntjenesten.

Foreldreveiledning kan tilbys både individuelt og som et gruppetilbud gjennom kommunen. COS P (Cirkle Of Security Parenting) er et brukervennlig veiledningsprogram for foreldre eller andre omsorgspersoner, som tilbys til foreldre enten individuelt eller i grupper. Kommunen vil etter hvert også kunne tilby ICDP (International Child Development Programme) som er et program som har som mål å bevisstgjøre omsorgspersoner på viktigheten av godt samspill med sitt barn for å sikre barnet en sunn følelsesmessig og mental utvikling. Den individuelle veiledningen kan også tilpasses de enkelte foreldrenes behov.

Det er ønskelig at det opprettes stafettlogg (se BTI) på barnet for å motta foreldreveiledning. Dersom det allerede er opprettet stafettlogg av henvisende instans, er det ønskelig at foreldreveilederen blir medlem i stafettloggen.

Ulike instanser i kommunen kan søke om foreldreveiledning på vegne av foreldrene, deriblant helsestasjonen, barnehagen, skolen, psykisk helse- og rustjeneste m.fl.

Bli besøkshjem eller støttekontakt

Noen barn og unge trenger å oppleve andre omgivelser med flere trygge voksne som bryr seg om dem, og da er et besøkshjem eller en støttekontakt et viktig tiltak de får gjennom barnevernet.

Vi søker hele tiden familier eller enkeltpersoner som vil være besøkshjem eller støttekontakter. Både innbyggere og fritidsinnbyggere kan søke.

Som besøkshjem eller støttekontakt er du med å skape en positiv endring for barn og ungdom, og deres familie. Kontakten med de voksne skal gi barna nye opplevelser og erfaringer, glede og trygghet.

Under kan du lese mer om hva dette er, og hvordan du søker:

Hva er besøkshjem

Som besøkshjem tar du imot barn eller ungdom hjemme hos deg noen døgn i måneden. Dette kan være fra én helg i måneden til enkelte døgn i ukedagene. Hvor ofte, tilpasser vi etter barnets behov og besøkshjemmets kapasitet.

Din familie har tid, hjerterom, overskudd og sengeplass til et ekstra barn. Dere trenger ikke ha et høyt aktivitetsnivå – helt vanlige familieaktiviteter er det som skal til.

Hva er støttekontakt

Som støttekontakt er du med å skape en meningsfull fritid, og gi barnet økt tro på seg selv og positive opplevelser å glede seg til. Dere finner på hyggelige aktiviteter inne eller ute, etter barnets interesser og ønsker.

Hvor ofte avtaler vi etter barnets behov og din kapasitet – 3 timer i uken er vanligvis fint.

Hvem kan bli besøkshjem og støttekontakt

For å være besøkshjem 

  • familien må ha en stabil livssituasjon
  • dere kan være besøkshjem i minst ett år
  • ingen store livskriser i familien
  • familien har tid, hjerterom, overskudd og sengeplass til et ekstra barn.
  • dere har innlevelsesevne og forståelse for barns ulike behov og reaksjoner
  • dere trenger ikke ha et høyt aktivitetsnivå, men vanlige familieaktiviteter er godt nok.  I de fleste sammenhenger er det å oppleve en trygg og forutsigbar familiesituasjon hva barna trenger mest.
  • det er ingen krav om formell utdanning til dette.
  • vi legger størst vekt på at du/dere er personlig egnet
  • besøksforeldre må legge frem uttømmende og utvidet politiattest. Det kreves ordinær politiattest av husstandsmedlemmer som er over 18 år. Politiattesten skal ikke være eldre enn tre måneder
  • skriver rapporter som leveres til barnevernet
  • delta i evalueringssamtaler med barneverntjenesten

For å være støttekontakt må du

  • være over 18 år
  • levere politiattest
  • du kan være støttekontakt i minst ett år
  • underskrive taushetserklæring og overholde denne
  • være lojal og holde avtaler
  • ikke benytte rusmidler i den tiden du er sammen med barnet eller ungdommen
  • skrive rapporter som leveres til barnevernet
  • delta i evalueringssamtaler med barneverntjenesten
Godtgjøring og dekning av utlegg

Barneverntjenesten følger KS sine veiledende satser for besøkshjem, men kan gi høyere sats etter individuell vurdering. Veiledende satser for fosterhjem og besøkshjem finner du på nettsiden KS.no.

Når du er støttekontakt får du betalt av kommunen, og du får dekket egne utgifter for å delta på aktivitetene.

Du får mer informasjon om dette når du søker. Du kan også ta kontakt med oss før du søker for å få vite mer.

Søk om å bli besøkshjem eller støttekontakt

Er dette noe for deg, eller kanskje noen du kjenner?

Da fyller du søknadsskjemaet og sender det til oss:

Når vi får søknaden din, inviterer vi til en samtale, der du får mer informasjon og vi blir bedre kjent med deg. Vi legger vekt på du er personlig egnet. For å bli godkjent må legge frem en gyldig politiattest.

Lurer du på noe mer? Da er du velkommen til å ta kontakt med Anna Rønning eller Turid Rian på telefon 72 41 94 42.

Kontaktinformasjon

Besøksadresse
Bergmannsgata 23, 2. etasje
7374 Røros

Telefonnummer
72 41 94 42

Postadresse
Bergmannsgata 23
7374 Røros

Digital post

Organisasjonsnummer: 992 504 056

E-post
bv@roros.kommune.no

Åpningstid
kl. 08.00-15.30

Utenfor åpningstid

Barnevernvakta i Trondheim ivaretar vaktberedskapen i barnevernet etter klokka 15.30 på virkedager, på kveld, natt og helge- og helligdager.

Barnevernvakta er døgnåpen og kan kontaktes på telefon 902 87 037.

Barnevernvakta betjener også Alarmtelefonen for barn og unge 116 111

E-post: barnevernvakta.postmottak@trondheim.kommune.no

 

Ansatte :

Virksomhetsleder

Nina Alice Hjelle

Avdelingsleder tiltaksteam (stedfortreder for virksomhetsleder)

Turid Rian

Barnevernskonsulenter

Ronja Lunden

Anna Rønning

Annika Ødegård

Laila Kvithyll Wisth

Bergitte Kjosvatn

Nina Bårdstu

Mary Amundsen

Gunn-Hilde Kristoffersen

Kontorfagansvarlig

Merete Sandnes

X