Bygge og bo, Natur og miljø, Nyheter, Næring, Verdensarv Røros

Stipend til å delta på handverksdager på Røros.

Illustrasjonsfoto for Verdensarven Røros

Rørosmuseet arrangerer for 20. gang handverksdager på Røros i perioden 21. – 25. august. Kursene er særlig rettet mot handverkere, handverkslærere og museumshandverkere, men er også for andre som ønsker mer kunnskaper om tradisjonelle handverksteknikker.

Årtes kurs er:

1) Leire

2) Tjære og tjærebreing

3) Taktekking med emne fra skog og mark

4) Finsmedens smiteknikker

Kurset har en pris på kr. 7500,- inkl. lunsj og middag alle dager (søndag, kun lunsj).

Hvem kan søke stipend?
Uthusprosjektet har blant annet som formål å bidra til å øke kompetansen om tradisjonelle håndverksteknikker for dermed å kunne ivareta kulturminnene innenfor verdensarvområdet Røros bergstad og Cirkumferensen på en god måte. I år ønsker vi derfor å lyse ut et stipend på kr. 6 000,- til håndverkere, håndverksbedrifter etc. som har sitt virkeområde innenfor verdensarvområdet, dvs. kommunene Røros, Holtålen, Os, Tolga og Engerdal, som melder seg på og gjennomfører et av kursene på årets handverksdager.

Hvordan søker du stipend?
Det settes et tak på 20 stipend med prinsippet «førstemann til mølla».
De som er interessert sender en kort søknad, merket Uthusprosjektet, til postmottak@roros.kommune.no innen 1. mai.
Innvilget stipend vil bli utbetalt etter at kopi av kursbevis er innsendt.

I tillegg er hver enkelt ansvarlig for å melde seg på kursdagene.
Mer informasjon om handverksdagene og påmelding finner du på Rørosmuseets nettside.  Trykk her for påmelding.

Spørsmål kan rettes til:
Magnus Borgos, tlf. 92426897