Kultur, idrett og fritid, Nyheter

Røros kommunes kulturpris 2018 tildeles Olav Luksengård Mjelva

Olav Mjelva_ fotograf Aron Mattson

Formannskapet på Røros gjorde torsdag 6.12.2018 følgende vedtak. Røros kommunes kulturpris 2018 tildeles Olav Luksengård Mjelva.

Olav Luksengård Mjelva mottar prisen fordi han gjennom mange år har vært en sentral person i musikk- og kulturlivet på Røros.

Olav er 35 år gammel og har vokst opp på Røros. Han startet med felespill allerede som 6-åring gjennom kulturskolen. Utover barneårene var han medlem av Litj-hurven, mellom-hurven og etterhvert Glåmos spellmannslag. I tenårene var Mary Barthelemy og Olav Nyhus viktige læremestre for Mjelva.

Allsidig musiker
Olav er en aktiv musiker og opptrer i ulike sammenhenger. Et av de bandene vi kjenner han best fra lokalt er Copper City Ramblers. Han er også en aktiv og allsidig studiomusiker. Han har bidratt på over 40 utgivelser, og har samarbeidet med en rekke musikere i ulike sjangere. Spesielt nevnes det at han var initiativtager til det norsk-svenske ensemblet SVER, som har opptrådd mye både i Norge, USA og store deler av Europa. Overalt hvor de har ferdes har de fått strålende kritikker. I dag turnerer Olav mest med The Nordic Fiddlers Bloc. Årlig har de spillejobber både i USA og Storbritannia.

Olav var i flere år leder av Vinterfestspill i Bergstaden, og er også initiativtager og drivende kraft i en av de nyeste festivalene på Røros, Røros Folk Festival. Olav har blitt tildelt en rekke utmerkelser. I 2009 fikk han spellemannsprisen i klassen folkemusikk/gammeldans for sitt album «Fele/Hardingfele – Røros/Hallingdal». Han var også med Unni Boksasp ensemble som fikk spellemannspris i 2011. I 2013 ble Mjelva kåret til årets folkemusiker. Her på Røros mottok også Bergstadstipendet i 2006, den gang sammen med Jon Ole Morken.

Olav L. Mjelva mottar prisen for sin allsidighet og sitt engasjement, både som utøver , organisator og initiativtager innenfor kulturproduksjon. Kulturprisen består av et diplom og 15 000 kr.

Røros kommune gratulerer med velfortjent pris.

Foto: Aron Mattsson.