UKM (Ung Kultur Møtes) er i endring! I UKM 2.0 får ungdommene en enda større rolle i utviklingen og gjennomføringen, deler av UKM blir heldigital, og det blir mer aktivitet gjennom året.

Ungdommen i sentrum

Som et ledd i utviklingen er hovedansvaret for UKM flyttet til Ungdommens Hus Røros. Tidligere var det kulturkontoret som hadde ansvar for gjennomføring av UKM. I tillegg har Ungdomsrådet i Røros kommune fått en viktig rolle i UKM-arbeidet, og skal være kjernen i arrangørgruppa for UKM.

Alle avdelingene i virksomhet for kultur og fritid (Røros kulturskole, Røros folkebibliotek, Storstuggu, Røros Kino og Røros frivilligsentral) vil også være med å skape mer ungdomsaktivitet i UKM 2.0.

Digital vår, fysisk høst

Det blir ikke noe “vanlig” UKM-arrangement denne våren, av ganske naturlige årsaker. I stedet kan ungdom mellom 13 og 20 år vise frem sine interesser på film eller foto og sende dette inn til den lokale UKM-gjengen. Dette skal vises på digitale flater som feks Youtube. Det vil også gå an å gjøre opptak av sanger, låter, drama eller andre ting på Ungdommens Hus. Deler av dette vil sendes som et “reisebrev” til UKM Trøndelag, som en digital presentasjon av ung kultur i Røros kommune. Mer info om dette kommer!

I løpet av året og spesielt i høst vil det bli mange muligheter for å være med på forskjellige kurs/workshoper. Det er ungdom selv som bestemmer innholdet i disse. Ta kontakt med UKM-kontakt eller ungdomsrådet hvis du savner noe tilbud, feks hvis du vil ha kurs i dans, gitarspilling, foto, teater, redigering av film, illustrasjon eller noe helt annet.

Flere arrangører søkes!

Ungdomsrådet vil gjerne ha med seg flere i arrangørgjengen, og leter spesielt etter folk som har interesse for filming, teknikk, redigering, sosiale medier og lignende.

Se mer her: https://www.facebook.com/ukmroros/videos/173532587873057

UKM-kontakt Røros kommune:

Ove Testad
M: ove.testad@roros.kommune.no
T: 91 81 03 47

Ungdomsrådet i Røros kommune:

Leder: Martin Hage Stjern, telefon: 98488063 e-post: m.hage.stjern@gmail.com

Medlemmer: