Fredag 26. – søndag 28. april var 21 ungdommer fra Røros på UKM regionfestival på Ørlandet. Deltagerne var valgt ut av fagpanel på lokal UKM til å representere Røros kommune. Utvalget skjer på grunnlag av kvalitet og mangfold, og skal speile bredden i kulturuttrykk ungdom driver med i kommunen. Ca 400 deltagere fra sør i Trøndelag deltok denne helgen.

Deltagerne deltok i kunstutstilling, filmforestilling og ulike sceneforestillinger. I tillegg var de med på forskjellige aktiviteter, som bandworkshop med Skjalg Raaen, Pop-kor, grafittiworkshop og klatrekurs. I løpet av neste uke blir det klart om noen av våre deltagere skal representere Trøndelag ved landsfestivalen i juni.

Deltagelse på ukm regionfestival er en flott mulighet til å møte andre ungdommer som har interesser innenfor samme felt som seg selv, få vist frem sine interesser, bli kjent med nye uttrykk og forhåpentligvis bli inspirert til å drive interessen sin videre!

Røros var representert ved følgende ungdommer:

Musikk:

• Whiteout (Sverre Prøsch-Moen, Halvor Sirnes, Martin Hage Stjern, Terje Østby, Kevin Westum Meli, Peder Angel Langen) (black night/slentbjenn / rock/folkrock)
  • Agnes Tårnesvik Løvø (Try, pop)
  • Gard Schwencke Johnsbråten og Vilde Schwencke Johnsbråten (Almost there, jazz/musikal)

Teater:

• Agendateateret (Amalie Trollerud Jansen, Malin Zimmermann, Gard Schwencke Johnsbråten, Peder Angel Langen): Fem umulige minutter

Annet på scene:

• Camilla Borgos og Ayla (triks med hund/dressur)

Kunst:

• Vida Buvarp (Hvorfor dø når tiden står stille)
  • Julia Veldhuis (The eple)