Natur og miljø, Nyheter, Næring, Røros og FNs bærekraftsmål

Ordføreren delte ut miljøfyrtårndiplom til 5 bedrifter på Røros

Miljø og bærekraft er viktig i alle Røros kommunes nye planer. At vi har et næringsliv som også er opptatt av det samme, er noe vi setter veldig stor pris på. Vi inviterte de siste som har blitt miljøfyrtårnsertifisert til rådhuset, for en felles markering som takk for innsatsen de gjør for Røros, Norge og verden.

Ordføreren delte ut miljøfyrtårndiplom til 5 bedrifter på Røros

Ordføreren delte ut miljøfyrtårndiplom til fem bedrifter på Røros

Røros kommune har en unik natur og et bredt biologisk mangfold. Vi har to nasjonalparker, flere landskapsvernområder og naturreservater.
Naturressursene i vår region skal forvaltes på en bærekraftig måte. Det er også viktig med forståelsen for hvordan våre handlinger påvirker natur, miljøet og menneskene i resten av verden. Hver lille kaffekopp vi drikker, klesplagg vi kjøper eller reise vi tar har, innvirkninger utover vår kommunegrense. Klimaendringer, tap av biologisk mangfold og andre miljøproblemer er de største utfordringene verden står overfor i dag. Det er derfor viktig med god kunnskap om hva som påvirker det og hva vi kan gjøre for å sikre et godt miljø i vår region.

Ordføreren gratulerer rektor ved videregående skole, Hilde Knutsen, med miljøfyrtårnsertifiseringen

Miljøfyrtårn er et anerkjent og effektivt verktøy som hjelper virksomheter å skape konkurransefortrinn av bærekraft. Stiftelsen ble etablert i 2003, og har sitt utspring som prosjekt i Kristiansand kommune. Det første Miljøfyrtårn-diplomet ble delt ut i 1997 til Hansen&Justnæs i Kristiansand. Miljøfyrtårn-programmet ble etablert i år 2000, og er den første nasjonale ordningen i Europa, og ble anerkjent av EU i 2017. Dette beviser at ordningen holder en høy miljøstandard og kvalitet.

De fem bedriftene som fikk utdelt miljøfyrtårns diplom på mandag var:

• Byggmakker Gipling Røros A/S ved ved Christin Stai
  • Røros videregående skole ved Hilde Knutsen
  • Bergstaden Hotel ved Kim Rassmusen
  • Johan Kjellmark AS ved Trond Schølberg
  • Røros kultur og konferanse-senter (ikke tilstede)

Røros er nå den kommunen i fjellregionen med flest antall miljøfyrtårnsertifiserte bedrifter.

Sertifiserte bedrifter i Røros kommune:

Røros Tannklinikk, Røros videregående skole, Røros Produkter AS, Byggmakker Gipling Røros A/S, Kaffestuggu, Røros Hotell, Vertshuset Røros, Røros Kultur- og Konferansesenter AS, Erzscheidergården Hotell, Johan Kjellmark AS, Vauldalen Fjellhotell AS, Bergstadens Hotel, Vinmonopolet Røros

Vi håper at flere følger deres fotspor, og blir miljøfyrtårnsertifsert i løpet av 2019.

Mer informasjon om hvordan din bedrift kan bli miljøfyrtårn finner du på www.miljofyrtarn.no