To syklister sitter på trappa foran en butikk i gata på Røros. Huset er rødt, og på begge sidene av trappen står det en sykkel. En sykkel er lagt ned og en står. Mennene drikker av hver sin brusflaske.

Røros kommune får to millioner i klimasatsmidler til to viktige klimaprosjekter.

Bruk av massivtre til bygging av nytt Øverhagaen bo-, helse og velferdssenter har fått tilsagn om 1.775.000, mens utredninger i forbindelse med områderegulering for Stasjonsområdet/Hitterelva støttes med kr 300.000 i klimasatsmidler fra Miljødirektoratet.

Øverhagaen bo-, Helse- og Velferdssenter
På Øverhagaen 5 bygger vi 21 institusjonsplasser og 54 heldøgns-omsorg (HDO)-plasser. I tillegg skal senteret ha et dagsenter, kafé/kantine, flerbrukshall, lokaler til hjemmetjenester og fysioterapeuter, lokaler for frisør og fotpleie. Bygningen er delt opp i to byggetrinn; byggetrinn 1 skal erstatte dagens sykehjem pluss 5 HDO-plasser og byggetrinn 2 innebære flere omsorgsboliger og sentrale og administrative servicefunksjoner (dagsenter, fysioterapi, lokaler for hjemmetjenester mm).

Midlene skal gå til massivtre i konstruksjonen og ellers i bygget. Dette er en effektiv måte å redusere klimautslipp fra bygg, som gir utslippsreduksjoner her og nå ved produksjon av byggematerialer.

Klimavennlige løsninger i sentrum
Det andre prosjektet Røros kommune har fått støtte til er utredninger i forbindelse med områderegulering for Stasjonsområdet/Hitterelva. Området er en viktig del av Røros sentrum og har et stort potensiale for knutepunktsutvikling, klimavennlig fortetting og transformasjon. I tillegg er området viktig premissgiver for å kunne planlegge for et mer bilfritt sentrum av Røros i tråd med kommunens klima- og miljøplan.

Midlene skal brukes til arbeid med trafikkanalyse og planløsninger som tydelig bidrar til reduserte klimautslipp gjennom planleggingen. Planarbeidet i området har flere ganger stanset opp i løpet av planprosessen og tilskuddet vil være et viktig bidrag for å kunne rette fokus ekstra mot tiltak rundt trafikkavviklingen rundt sentrum.