Skisse over opprustning uteområdet ved Røros Skole

Gjennom Program for folkehelsearbeid skal uteområdene ved mellomtrinnet og ungdomstrinnet rustes opp over en periode på 3 år. Dette blir et stort løft for barn og unge på Røros, sier folkehelsekoordinator Frode Bukkvoll.

Om programmet
Program for folkehelsearbeid er ei nasjonal satsing som kommunesektoren ved KS og staten ved Helse- og omsorgsdepartementet har gått sammen om å etablere. Folkehelseprogrammet er et utviklingsarbeid som skal bidra til en langsiktig styrking av kommunenes arbeid med å fremme befolkningens helse og livskvalitet. Tema for satsinga er barn og unges psykiske helse og rusforebyggende arbeid.

Prosessen
Etter å ha sett på de utfordringene og tiltakene vi har i egen kommune, kom ei tverrsektoriell styringsgruppe fram til at vi ønsket å satse på uteområdene ved mellomtrinnet og ungdomsskolen. Barn og unge har deretter vært en viktig brikke i utforming av det nye skoleområdet. I November i fjor ble det avholdt idedugnad med over 50 deltagere på Storstuggu. Alle trinn var representert og i tillegg bidro en del lag-og foreninger. Der kom det fram mange nyttige innspill som landskapsarkitekt og folkehelsekoordinator har bearbeidet til et forslag.

Målsetninger
Hovedmålet med prosjektet er bedre psykisk, fysisk og sosial helse blant barn og unge ved å lage et attraktivt uteområde for mellomtrinnet og ungdomstrinnet. Resultatmålene er mer fysisk aktivitet innen skoletida, økt aktivitet i området utenom skoletida og totalt sett flere elever som er ute i friminuttene. I tillegg håper vi å se bedre læringsmiljø og trivsel. – Vi får med oss FoU-aktører fra NTNU på å gjennomføre denne biten. Det gjør at det blir kvalitet på det hele, utdyper Bukkvoll.

På Røros har vi et godt tilbud for de unge som er med i organisert idrett. De som i stedet foretrekker lavterskeltilbud og den uorganiserte aktiviteten, har vi ikke så mye å velge mellom. Med bakgrunn i dette tror jeg det er viktig at vi får det gjennomført, sier Bukkvoll. – I tillegg vil det til en viss grad kunne kompensere for manglende uteområder i sentrum. Dette er noe som vil komme både fastboende og turister til gode.

Finansiering
Dette er planlagt løst ved et spleiselag mellom Trøndelag Fylkeskommune, Røros Kommune og spillemidler. I tillegg håper vi på noe lokal støtte og dugnadsinnsats blant foreldre og lag-og foreninger. Kommunestyret har stilt seg bak søknaden om å være med på folkehelseprogrammet, men vi er avhengig av at det blir med på budsjettet for 2021 for at det skal bli gjennomførbart.

Veien videre
Etter planen skulle første utkast til området blitt bearbeidet neste uke i samarbeid mellom elevrådsrepresentantene fra de ulike trinnene, styringsgruppa og landskapsarkitekt. Med den situasjonen vi har kommet opp i med Coronaviruset, vil dette bli utsatt inntil videre. Om alt går etter planen vil spillemiddelsøknad bli sendt inn i løpet av høsten, noe som betyr at vi vil være klare til oppstart vår/sommer 2021. Deretter vil uteområdene bli utviklet gradvis over en periode på 3 år, avslutter Bukkvoll.