Helse og omsorg, Koronavirus, Nyheter

Strengere nasjonale tiltak fra 15. desember

Fra onsdag 15. desember innfører regjeringen flere nasjonale tiltak for å unngå å overbelaste helse- og omsorgstjenesten, og beskytte samfunnskritiske tjenester. Kommunedirektøren innkalte i dag tidlig kriseledelsen i Røros kommune for å følge opp de nye tiltakene regjeringen presenterte mandag kveld.

– Dette er selvfølgelig krevende, men nok en gang må vi og skal vi klare dette sammen. Vi vet også godt at en del virksomheter og deler av befolkningen merker de nye restriksjonene bedre enn andre. Desember og jula blir annerledes enn mange hadde sett for seg. Derfor er det viktig å vise omtanke og ta vare på hverandre, innenfor det mulighetsrommet som finnes, sier ordfører Christian Elgaaen.

De nye tiltakene berører enkeltpersoner, næringsliv, arbeidsplasser, arrangører, idrett- og kulturliv på ulike måter, og vi oppfordrer alle om å sette seg inn i disse.

Barn og unge kan fortsatt drive med idrett og organiserte aktiviteter, i tråd med de nye retningslinjene. Røros kommune oppfordrer sterkt til at alle lag og foreninger benytter mulighetsrommet som er gitt slik at barn og unge i størst mulig grad kan leve normale liv.

Her kan du lese om den nye nasjonale tiltakene fra 15. desember.

Barnehagene og skolene i kommunen vil driftes på gult nivå fra torsdag 16. desember. Videregående skole og voksenopplæringen driftes på rødt nivå fra samme dato.

Fra  onsdag 15. desember vil du finne oppdaterte råd og regler på:

I tillegg kan du holde deg oppdatert via Røros kommunes koronaside. Denne siden oppdateres fortløpende når nye regler og råd trer i kraft.