Helse og omsorg, Koronavirus, Nyheter

Nye nasjonale smitteverntiltak fra 9. desember

Røros kommune følger regjeringens nye nasjonale tiltak som gjelder fra klokken 24 natt til torsdag 9. desember. Bakgrunnen for tiltakene er å få ned belastningen på helse- og omsorgstjenesten, og forsinke og begrense spredningen av omikron.

Vi innfører ingen lokale tiltak i Røros kommune, og oppfordrer innbyggere, arrangører og næringsaktører til å følgenasjonale råd og regler.

Her finner du nasjonale råd og regler fra 9. desember

Organiserte fritidsaktiviteter for barn og unge kan gå som normalt

Regjeringen presiserer at idrett, kultur og andre fritidsaktiviteter for barn og unge under 20 år kan gjennomføres som normalt. I Røros kommune vil vi også fortsatt drifte skoler og barnehager på grønt nivå. Vi er forberedt på å kunne gå over til gult nivå på kort varsel, dersom det blir nødvendig.

Innendørs arrangementer

Arrangementer og konserter kan gjennomføres, med tilpassinger til nye regler om antall i publikum og avstander. Vi ber arrangører om å sette seg inn i de nye tiltakene fra regjeringen. Trenger dere likevel råd og veiledning kan dere ta kontakt med Morten Tøndel, virksomhetsleder kultur og fritid i Røros kommune.

Næringsliv må følge nye regler og råd

Vi oppfordrer lokale næringsaktører til å følge oppdaterte smittevernveiledere som kommer fra sine bransjeforeninger, og sette seg inn i hvilke tiltak de bør gjøre som arbeidsgivere. Røros kommune tar i bruk gjesteregistrering på serveringssteder, museer, utstillinger og lignende. Dette er et tilbud som gjør at vi kan smittespore raskt.

Alle må ta gode smittevernvalg i hverdagen sin

• Meteren er tilbake og alle oppfordres til å redusere antall nærkontakter – men ikke isolere seg.
  • Bruk munnbind der det er vanskelig å holde avstand til andre.
  • I tillegg er det fortsatt svært viktig at du holder deg hjemme når du er syk – og ta en selvtest/hurtigtest når du har luftveissymptomer.
  • Planlegger du utenlandsreiser? Da er det ditt ansvar å sette deg inn i reglene som gjelder, i landet du reiser til. Alle har plikt til å ta en selvtest/hurtigtest ved innreise til Norge.

Hurtigtest til hjemmebruk kjøper du selv

Kommunen har ansvar for å dele ut hurtigtester ved massetesting i barnehager og skoler. Vi kan også dele ut til personer som av særlige grunner ikke kan skaffe hurtigtester selv. Men vi har begrenset tilgang til slike tester, og oppfordrer sterkt alle til å kjøpe hurtigtester selv, og spesielt når du planlegger utenlandsreise. Hurtigtester til hjemmebruk kan du blant annet kjøpe på apotek.

Her finner du mer informasjon